ابزار رایگان وبلاگ

اسلام آباد غرب

اسلایدر

اسلام آباد غرب

شهرستان اسلام آباد غرب با وسعتی بالغ بر2000 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود153000 هزار نفر نزدیک به 5 / 8 درصد از وسعت و جمعیت استان را دارا میباشد واز لحاظ تاریخ تقسیمات کشوری و جمعیت دومین شهرستان استان محسوب میگرددکه ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد حدود 1400 متر میباشد و میزان بارندگی در آن به طور سالانه 5 / 346 میلیمتر است . آب و هوای معتدل فراوانی آب و خاک حاصلخیز موجب شده که این شهر از قدیم الایام یکی از پربارترین مراکز کشاورزی و فرهنگی غرب کشور به شمار آید .

پیشینه تاریخی
بنای اولیه شهر اسلام آباد طبق نوشته اصطخری در مسالک الممالک وحمد اله مستوفی به دوران آریاییها بر میگردد. نام اولیه ای که بر آن نهاده شده است مندلی بوده است و این نام مربوط به دوره ماد تا ساسانی میباشد که با این اسم و با جمعیت اندکی مدتها به صورت یک محله کوچک مسکونی باقی مانده است که بعدها در دوران اسلامی این شهر هارون آباد نامیده شد و بنای آن را به هارون الرشید خلیفه عباسی (193 – 148 ه-ق) نسبت میدهند. باتوجه به وجود تپه چغا گاوانه در مرکز شهر کنونی اسلام آباد غرب و طی کاوشهای علمی باستان شناختی در سال 1349 هجری شمسی توسط آقای محمود کردوانی و نتایج یافته های تحقیقاتی در مرکز این شهر حاکی از آن است که این شهر باستانی در نقطه سوق الجیشی در جاده خراسان بزرگ قرار دارد این شاهراه از دوره باستان تا به امروز مسیر ارتباطی دشتهای بین النهرین و خوزستان باکوههای زاگرس و فلات ایران و فراسوی آن است از آن سو جاده ارتباطی آناتولی و آذربایجان به لرستان و فارس از نزدیکی آسلام آباد می گذشته است واین موقعیت ممتاز به این شهر این امتیاز رامیداده تا در محل تلاقی فرهنگهای پیش از تاریخ و تاریخی ، سرزمینهای مختلف رشد وترقی کند. پژوهشهای باستان شناسی آثار مهمی را از ادوار مختلف زندکی انسان باستان رادر این شهر شناسایی کرده است.
چنین به نظر میرسد که از دوره نوسنگی پیش از سفال (10000 سال پیش) مردم در این مکان می زیسته اند . ساکنان اسلام آباد همگام با دیگر مردمان کوهستان زاگرس در مراحل آغازین زندگی یکجا نشینی و اهلی کردن حیواناتی چون گوسفند وبز وآغاز کشت گیاهانی چون گندم وجو مشارکت داشته آند. پس از آن در عصر مفرغ و آهن از حدود 5000 تا 2500 سال پیش از میلاد آسلام آباد یکی از واحد های سیاسی کوههای زاگرس بوده که در منابع مکتوب بین النهرین به آن اشاره شده است . با توجه به کشف تعدادی لوح نوشته گلی به خط بابلی قدیم در کاوشهای سال 1349 شمسی توسط آقای محمود کردوانی و بازخوانی آنها توسط دکتر کامیار عبدی استاد دانشگاه شیکاگو آمریکا بین سالهای 79تا82 حاکی از آن است که شهر اسلام آباد غرب در 3500 سال پیش از میلاد یکی از مراکز مهم تجاری محسوب می شده است ودر این لوحه های گلی از حقوق بردگان و موادتجارت شده از قبیل جو وگندم و روغن نام برده و رسید کالاها به احتمال شهری به اسم پالوم بوده است و به نظر میرسد که همین نام اسلام آباد امروزی بوده است در سال 1309 هجری شمسی شهر هارون آباد که در آن زمان حود 480 نفر جمعیت اولیه آن بود به شاه آباد تعقیر نام یافت و این شهر یکی از مراکز ایلات بزرگ غرب کشور به نام ایل بزرگ کلهر قرار گرفت . سرانجام شهر شاه آباد در سال 1357 مقارن با پیروزی شکوهمند وغرور آفرین انقلاب آسلامی به اسلام آباد غرب تغییر نام یافت .
ویژگیهای اجتماعی
اکثریت مردم اسلام آباد به زبان کردی تکلم می کنند به طوریکه مردمان اصیل و بومی شهر کردزبان هستند و به زبان کردی کلهری صحبت می نمایند در شهر اسلام آباد غرب مردم مسلمان وپیرو مذهب شیعه می باشند .

جاذبه های فرهنگ عامه


اهالی منطقه اسلام آباد غرب از اقوام کرد و طوایف مختلف ایل کلهر می باشند. آنها به زبان کردی با گویش کلهری تکلم کرده ، مسلمان و پیرو مذهب تشیع می باشند.

آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی ومذهبی اسلام آباد غرب
تپه چغا گاوانه ،آتشکده شیان ، قلعه شیان ، سراب شیان ، آتشکده میل میلگه،بنای ساسانی فیروزآباد ،سراب شرف آباد،سراب هرسم،شهرقیل منصوری ، امامزاده حسن (ع)، امامزاده عباسعلی (ع)، امامزاده علی اکبر(ع) ،امامزاده قاضي الكيا(قاضيوند)
روستای هدف گردشگری اسلام آباد غرب
روستای سراب هرسم
این روستا در 35 کیلومتری شهر اسلام آباد غرب و 90 کیلومتری کرمانشاه واقع شده است. آب و هوای آن معتدل و خشک است.
مردم روستای سراب هرسم به زبان کردی و گویش زنگنه سخن می گویند. مسلمان و پیرو مذهب تشیع هستند. این روستا در دامنه کوهستان، مناظر و چشم اندازهای طبیعی جذاب و زیبایی دارد، فضاهای داخل روستا و پیرامون آن جلوه گاه مناظر بدیع و شورانگیز است. در 15 کیلومتری روستا، بنای زیارتگاهی موسوم به امامزاده حسن وجود دارد. اطراف این بنا بسیار سرسبز و زیبا است.
جاذبه های زیارتی
امامزاده حسن روتوند،امامزاده علی اکبر،امامزاده عباسعلی ،امامزاده قاضي الكيا(قاضيوند)
صنایع دستی اسلام آباد غرب
موج بافی ( رختخواب پیچ) ، قالی بافی ، چیخ بافی ، نمد مالی، موزائیک کاری ، معرق کاری ، منبت ، گیوه بافی ، طراحی فرش

جاذبه های تاریخی


تپه چغاگاوانه
تپه چغاگاوانه با ارتفاعی حدود 25 متر در وسط شهر اسلام آباد غرب بین خانه های مسکونی در شمال رودخانه برف آباد قرار دارد. 9 قسمت از 10 فسمت تپه ضمن خیابان کشی و خانه سازی از بین رفته است. وسعت کنونی آن حدود 000/10 متر مربع می باشد. در کاوشهای انجام شده در تپه دو طبقه مختلف پیدا شده که حدود 100 تا 150 سال با هم اختلاف زمانی دارند. ساختمان هر دو طبقه با خشت خام بنا شده است و تنها بر حسب ضرورت گاهی از آجر برای کف اتاقها و پلکانها استفاده کرده اند. اتاقهای طبقه اول وابسته به طبقه پائینی بود. ظاهراً ساکنان طبقه اول با اندک دخل و تصرفی از اتاقهای طبقه بالا استفاده کرده اند. از نظر اصول فنی ساختمان طبقه دوم پیشرفته تر از طبقه اول است. ساختمان با 45 درجه انحراف در جهت شمالی – جنوبی پی ریزی گردیده ، دیوارهای آنها با روکشی از گچ می باشد ولی در طبقه دوم در برخی از دیوارها به جای گچ رنگ قرمز را ترکیبی از گل اّخرا مورد استفاده قرار داده اند. در مرکز هر طبقه اتاق بزرگی با 5 درگاه ورودی وجود دارد. این اتاقها در طبقه اول یک درگاه بیشتر وجود ندارد.
حفاری در مرکز تپه یا شهر باستانی که محل سکونت حاکم یا سلطان بود صورت گرفته است زیرا یک عدد تیغه مفرغی با خط میخی بابلی در قسمت شرقی تپه در طبقه اول بدست آمده که روی آن نوشته «کاخ دای» که کلمه دای آخر نام صاحب کاخ است. گویا قسمت غربی مرکز کارهای اداری و صنعتی و قسمت شرقی محل سکونت بوده است. ساکنان طبقه اول دو کوره سفالگری احداث کردند که در نوع خود قابل توجه است. در کف یکی از اتاقها تعدادی لوح گلی با خط میخی بابلی بدست آمده تعدادی از آنها حرارت دیده و تعدادی هم خام بودند. در اتاق مذکور مجسمه سفالی حیوانی شبیه گرگ به طول 4 سانتیمتر و مجسمه سفالین کوچک دیگری احتمالاً کریشنا به طول 7 سانتیمتر و یک پیکان مفرغی به طول 6 سانتیمتر پیدا شده یک آویز طلا به نقش خورشید و یک مهر استوانه ای با 3 ردیف خط میخی بابلی مربوط به هزاره دوم ق.م پیدا شده که بر روی آن نقش زنی با لباس چین دار بلند و کلاه مدور که در برابر یکی از خدایان ایستاده و خدای مزبور دارای لباس بلند و بر روی چهار پایه نشسته است. متن نوشته مهر چنین است: «سامی توم دختر تالری خدمتگزار خدای اداد»
آثار سوختگی سراسری در روی تپه باید ناشی از حملات آشوریان باشد که گویا شهر خالی از سکنه و مردم بوده در زمان حملات آشوریان احتمالاً از حمله آگاه بودند. اشیاء بدست آمده با اشیاء شوش شباهت فراوان دارد و ظروف سفالین با سفالهای لرستان متعلق به قوم کاسی مقایسه می شود. در کل تمدن چغاگاوانه با در نظر گرفتن جوانب مختلف با تمدن عیلام گرایش بیشتری دارد که نمونه آن کشف چند مجسمه عیلامی (الهه کریشنا) دلیل بر این مدعاست.

آتشکده شیان


این آتشکده در 3 کیلومتری روستای قلعه شیان از توابع دهستان شیان ، بخش حمیل , شهرستان اسلام آباد غرب واقع شده که در سال 1384 توسط هیأتی از سوی سازمان میراث فرهنگی با هدف نجات بخشی از آثار تاریخی محدوده سد مخزنی شیان مورد کاوش قرار گرفت. آتشکده مورد بحث به ابعاد 5/14 × 5 / 14 متر است که با استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. این چهارتاقی همانند سایر چهارتاقی های هم عصر خود از چهار پایه مکعب مستطیل جدا از هم تشکیل شده که در زمان خود تاقهایی از دو سو آنها را به یکدیگر مرتبط کرده و گنبدی مدور اجزاء این مجموعه را به هم پیوند می داده است. در محل تلاقی اجزاء داخلی این پایه ها ، گوشه هایی به طول و عرض متوسط 70 سانتیمتر ایجاد شده که در سطوح بالاتر ، در داخل آنها گوشواره پایه گنبد قرار می گرفته است. در داخل فضای چهارتاقی ، سکویی به ابعاد 15/ 3 × 15/3 متر ، تعدادی پایه گچی با تزئینات قاشقی و صندوقچه های گچی وجود دارد. در حد فاصل پایه ها ، ورودی هایی در چهار جهت اصلی قرار دارد که همانند بسیاری از چهارتاقی های دوره ساسانی به راهرو طواف پشت جرزها مرتبط می شوند. در ضلع شمالی این چهارتاقی ، اتاقی به ابعاد 5/14 × 75/3 قرار دارد. به عقیده کاوشگر این آتشکده طی چهار مرحله ساخته شده که مرحله اول تا سوم متعلق به دوره ساسانی و مرحله چهارم مربوط به اوایل دوره اسلامی است.

آتشکده میل میله گه


چهارتاقی معروف به میل میله گه در روستای سیاه سیاه میله گه باباخان از توابع دهستان حومه جنوبی بخش مرکزی شهرستان اسلام آباد غرب در طول جغرافیایی “28’33 .46 و عرض “02 ‘57 .33 واقع شده است. این چهار تاقی به فاصله 100 متری شرق روستای مذکور و بر فراز پشته ای کم ادتفاع از سنگهای ماسه ای ، مشرف به زمینهای کشاورزی پست اطرف ساخته شده است. این چهار تاقی یکی از آتشکده های دوره ساسانی است که همانند بسیاری از آتشکده های آن زمان با مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. چهار تاقی مذکور که هسته اصلی باقی مانده از بنای بزرگتری است ، متشکل از چهار جرز سنگی در ابعاد مختلف می باشد که پیرامون آن را راهرو طوافی احاطه کرده است. در داخل این آتشکده سکویی جهت قرار گرفتن آتشدان و تعدادی پایه گچی و سنگی قرار دارد که در نوع خود منحصر به فرد می باشند.

اسلام آباد غرب

اسلام آباد غرب

اسلام آباد غرب

[ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, ] [ 13:41 ] [ فرزانگان ]
[ ]

معرفی تپه چغاگاوانه

تپه چغاگاوانه با ارتفاعی حدود ۲۵ متر در وسط شهر اسلام آباد غرب بین خانه های مسکونی در شمال رودخانه برف آباد قرار دارد. ۹ قسمت از ۱۰ فسمت تپه ضمن خیابان کشی و خانه سازی از بین رفته است. وسعت کنونی آن حدود ۰۰۰/۱۰ متر مربع می باشد. در کاوشهای انجام شده در تپه دو طبقه مختلف پیدا شده که حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال با هم اختلاف زمانی دارند. ساختمان هر دو طبقه با خشت خام بنا شده است و تنها بر حسب ضرورت گاهی از آجر برای کف اتاقها و پلکانها استفاده کرده اند. اتاقهای طبقه اول وابسته به طبقه پائینی بود. ظاهراً ساکنان طبقه اول با اندک دخل و تصرفی از اتاقهای طبقه بالا استفاده کرده اند. از نظر اصول فنی ساختمان طبقه دوم پیشرفته تر از طبقه اول است. ساختمان با ۴۵ درجه انحراف در جهت شمالی – جنوبی پی ریزی گردیده ، دیوارهای آنها با روکشی از گچ می باشد ولی در طبقه دوم در برخی از دیوارها به جای گچ رنگ قرمز را ترکیبی از گل اّخرا مورد استفاده قرار داده اند. در مرکز هر طبقه اتاق بزرگی با ۵ درگاه ورودی وجود دارد. این اتاقها در طبقه اول یک درگاه بیشتر وجود ندارد.

حفاری در مرکز تپه یا شهر باستانی که محل سکونت حاکم یا سلطان بود صورت گرفته است زیرا یک عدد تیغه مفرغی با خط میخی بابلی در قسمت شرقی تپه در طبقه اول بدست آمده که روی آن نوشته «کاخ دای» که کلمه دای آخر نام صاحب کاخ است. گویا قسمت غربی مرکز کارهای اداری و صنعتی و قسمت شرقی محل سکونت بوده است. ساکنان طبقه اول دو کوره سفالگری احداث کردند که در نوع خود قابل توجه است. در کف یکی از اتاقها تعدادی لوح گلی با خط میخی بابلی بدست آمده تعدادی از آنها حرارت دیده و تعدادی هم خام بودند. در اتاق مذکور مجسمه سفالی حیوانی شبیه گرگ به طول ۴ سانتیمتر و مجسمه سفالین کوچک دیگری احتمالاً کریشنا به طول ۷ سانتیمتر و یک پیکان مفرغی به طول ۶ سانتیمتر پیدا شده یک آویز طلا به نقش خورشید و یک مهر استوانه ای با ۳ ردیف خط میخی بابلی مربوط به هزاره دوم ق.م پیدا شده که بر روی آن نقش زنی با لباس چین دار بلند و کلاه مدور که در برابر یکی از خدایان ایستاده و خدای مزبور دارای لباس بلند و بر روی چهار پایه نشسته است. متن نوشته مهر چنین است: «سامی توم دختر تالری خدمتگزار خدای اداد»
آثار سوختگی سراسری در روی تپه باید ناشی از حملات آشوریان باشد که گویا شهر خالی از سکنه و مردم بوده در زمان حملات آشوریان احتمالاً از حمله آگاه بودند. اشیاء بدست آمده با اشیاء شوش شباهت فراوان دارد و ظروف سفالین با سفالهای لرستان متعلق به قوم کاسی مقایسه می شود. در کل تمدن چغاگاوانه با در نظر گرفتن جوانب مختلف با تمدن عیلام گرایش بیشتری دارد که نمونه آن کشف چند مجسمه عیلامی (الهه کریشنا) دلیل بر این مدعاست.

تپه چغاگاوانه

تپه چغاگاوانه

تپه چغاگاوانه

تپه چغاگاوانه

[ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, ] [ 13:41 ] [ فرزانگان ]
[ ]

آتشکده شیان

این آتشکده در ۳ کیلومتری روستای قلعه شیان از توابع دهستان شیان ، بخش حمیل , شهرستان اسلام آباد غرب واقع شده که در سال ۱۳۸۴ توسط هیأتی از سوی سازمان میراث فرهنگی با هدف نجات بخشی از آثار تاریخی محدوده سد مخزنی شیان مورد کاوش قرار گرفت. آتشکده مورد بحث به ابعاد ۵/۱۴ × ۵ / ۱۴ متر است که با استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. این چهارتاقی همانند سایر چهارتاقی های هم عصر خود از چهار پایه مکعب مستطیل جدا از هم تشکیل شده که در زمان خود تاقهایی از دو سو آنها را به یکدیگر مرتبط کرده و گنبدی مدور اجزاء این مجموعه را به هم پیوند می داده است. در محل تلاقی اجزاء داخلی این پایه ها ، گوشه هایی به طول و عرض متوسط ۷۰ سانتیمتر ایجاد شده که در سطوح بالاتر ، در داخل آنها گوشواره پایه گنبد قرار می گرفته است. در داخل فضای چهارتاقی ، سکویی به ابعاد ۱۵/ ۳ × ۱۵/۳ متر ، تعدادی پایه گچی با تزئینات قاشقی و صندوقچه های گچی وجود دارد. در حد فاصل پایه ها ، ورودی هایی در چهار جهت اصلی قرار دارد که همانند بسیاری از چهارتاقی های دوره ساسانی به راهرو طواف پشت جرزها مرتبط می شوند. در ضلع شمالی این چهارتاقی ، اتاقی به ابعاد ۵/۱۴ × ۷۵/۳ قرار دارد. به عقیده کاوشگر این آتشکده طی چهار مرحله ساخته شده که مرحله اول تا سوم متعلق به دوره ساسانی و مرحله چهارم مربوط به اوایل دوره اسلامی است.

آتشکده شیان

 

 

 

آتشکده شیان

 

 

آتشکده شیان

[ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, ] [ 13:38 ] [ فرزانگان ]
[ ]

آتشکده میل میله گه

چهارتاقی معروف به میل میله گه در روستای سیاه سیاه میله گه باباخان از توابع دهستان حومه جنوبی بخش مرکزی شهرستان اسلام آباد غرب در طول جغرافیایی ۲۸ ۳۳ ۴۶ و عرض ۰۲ ۵۷ ۳۳ واقع شده است. این چهار تاقی به فاصله ۱۰۰ متری شرق روستای مذکور و بر فراز پشته ای کم ادتفاع از سنگهای ماسه ای ، مشرف به زمینهای کشاورزی پست اطرف ساخته شده است. این چهار تاقی یکی از آتشکده های دوره ساسانی است که همانند بسیاری از آتشکده های آن زمان با مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. چهار تاقی مذکور که هسته اصلی باقی مانده از بنای بزرگتری است ، متشکل از چهار جرز سنگی در ابعاد مختلف می باشد که پیرامون آن را راهرو طوافی احاطه کرده است. در داخل این آتشکده سکویی جهت قرار گرفتن آتشدان و تعدادی پایه گچی و سنگی قرار دارد که در نوع خود منحصر به فرد می باشند.
آتشکده میل میله گه

[ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, ] [ 13:37 ] [ فرزانگان ]
[ ]

روستای شالان

روستای شالان از توابع بخش کرندغرب شهرستان اسلام‏آبادغرب در استان کرمانشاه است
این روستا در 23 کیلومتری شهر سرپل ذهاب، 33 کیلومتری کرندغرب و 140 کیلومتری کرمانشاه واقع است و از شمال و شمال‌شرقی به ارتفاعات دالاهو از جنوب شرقی به ارتفاعات بانه‏ریز و از جنوب به ارتفاعات زنگ علیان محدود می‏شود.

ارتفاع روستای شالان از سطح دریا 1070 متر است، آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان نسبتاً خنک و در پاییز و زمستان سرد و برفگیر است. رودخانه پرآب الوند در جنوب روستا جریان دارد.

روستای شالان دارای پیشینه کهن تاریخی است. وجود آثار و بقاع متبرکه همانند زیارتگاه مسجد عبدالله بن عمر، بابا یادگار، مقبره ابودجانه، مقبره باباشیخ، مقبره شیخ بایزی و همچنین مقبره بابافقی نشان‏گر قدمت و سابقه تاریخی این روستا است.

بسیاری از بناهای آرامگاهی این روستا در دوره صفویه و به دستور شاه عباس احداث گردیده و در دوره قاجاریه مرمت شده‌‏اند. مردم روستای شالان به زبان کردی با لهجه کلهر سخن می‏گویند، مسلمان و پیرو مذهب تسنن هستند.

دامداری، زراعت، پرورش زنبور عسل، جنگلداری و باغداری از اهم فعالیت‏های اقتصادی مردم این روستا می‏باشد. تولید محصولات و فرآورده‏های لبنی مانند کره محلی، کشک، روغن حیوانی و عسل در این روستا رواج دارد.

انجیر، گردو، انار و هلو از عمده‏ترین محصولات سردرختی باغات شالان محسوب می‏‌شوند. گندم و جو نیز در این روستا کشت می‏شود. در روستای شالان صنایع دستی نیز رواج دارد و گروهی از مردم به ویژه زنان به تولید آن اشتغال دارند.

روستای کوه‌پایه‏‌ای شالان بافت مسکونی متراکم دارد. معماری خانه‏های روستاییان به نحوه معیشت و نوع فعالیت آنان بستگی دارد. فضاهای خانه‏ها را اتاق‏های استراحت و پذیرایی، سرویس بهداشتی، انبار و تنورخانه تشکیل می‏دهد.

سقف خانه‏ها مسطح است و با تیرهای چوبی و اندود کاه‌گل و یا قیروگونی پوشیده شده‏اند و غالباً دارای ایوان می‏باشند. مصالح به کار رفته در خانه‏های قدیمی شامل سنگ، آجر، گچ، چوب، خشت و گل است. اما خانه‏های جدید با مصالح سیمان، آهن، آجر و گچ ساخته می‏شوند.

شرایط آب و هوایی مناسب، در پیرامون روستا مکان‏‌های بسیار زیبای طبیعی و تفریحی به وجود آورده است. درختان بسیار بلند و پوشش سبز گیاهان مرتعی، چشمه‏ها و سرچشمه رودهای کوچک در کوهستان‏های اطراف روستا، نواحی تفریحی و طبیعی منحصر به فردی را ایجاد کرده‏اند.

در دو سوی بستر رودخانه الوند، که در جنوب روستا جریان دارد، تفرجگاه‏هایی با چشم‏اندازهای زیبا پدید آمده که محل رویش انواع گیاهان دارویی، مرتعی و گل‏های وحشی رنگارنگ است و به زیستگاه پرندگان و جانوران آبزی تبدیل شده‏اند.

جنگل‏‌های انبوه و گسترده گردو، انار و انجیر کوهی اطراف روستا، از تفرجگاه‏های زیبا و کم‏نظیر روستاست، که مورد توجه مردم استان کرمانشاه قرار می‏گیرند.

در کنار مزارع روستا، ارتفاعات صخره‏ای دالاهو قرار گرفته که بلندترین قله آن 2250 متر ارتفاع دارد. سراسر این ارتفاعات را جنگل‏‌های انبوه و مراتع سرسبز و خرم فرا گرفته است. این ارتفاعات در اکثر مواقع سال از برف پوشیده می‏شود

مناظر طبیعی و پوشش جنگلی ارتفاعات دالاهو با چشم‏اندازهای زیبا و کم‏نظیر، یکی از جاذبه‏‌های طبیعی روستای شالان است در 4 کیلومتری روستای شالان آبشار زیبای پیران و ویرانه‏های قصر یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانی می‏رسد.

این اثر تاریخی مهم در یکی از بلندترین ارتفاعات قرار گرفته و اطراف آن را حصاری با برج‏های نیم دایره‏ای شکل در برگرفته است. این برج‏ها در فاصله 6 تا 16 متری یکدیگر قرار دارند.

در 9 کیلومتری روستا بنای سنگی مستطیل شکلی قرار دارد که به طاق‏گرا معروف است. این بنای سنگی فضای ایوان مانندی است که دیوارهای داخلی آن از لاشه‏های سنگ و ملاط گچ ساخته شده است.

ارتفاع بنا از سطح زمین 7/11 متر و عرض دهانه طاق 10/4 متر و عمق بنا 10/3 متر است. دیوارهای داخلی بنا با اشکال هندسی منقوش طراحی و اجرا شده است.

در 5 کیلومتری روستای شالان مقبره ابودجانه منسوب به دوره سلجوقیان واقع شده است. گفته می‏‌شود که این مقبره به سماک‏بن خوشه از طایفه اوس و از نزدیکان سعدبن عباده تعلق دارد که در جنگ‏های بدر و احد از یاران پیامبر (ص) بوده است.

زیارتگاه بابا یادگار در 10 کیلومتری روستای شالان، در دامنه کوه دالاهو واقع شده است. روی این بنا که به صورت مربعی کوچک است، گنبد مخروطی شکلی قرار گرفته و قسمت‏‌های داخلی و خارجی آن با ملاط گچ اندود شده است.

این آرامگاه در میان اهل حق جایگاه بسیار والایی دار. مسجد عبدالله بن عمر که از مساجد باشکوه صدر اسلام در ایران است، در 2 کیلومتری روستای شالان قرار دارد. این بنا روی بقایای بنایی ساخته شده است که به دوران قبل از اسلام تعلق داشته است.

مسجد روستا مستطیل شکل است و شبستان آن 8 ستون دارد که در 2 ردیف موازی قرار گرفته‏اند. محراب این مسجد برخلاف سایر مساجد، از دیوار چوبی بیرون نیامده بلکه به وسیله گچ‏بری به دیوار مسجد الحاق شده است.

منبر مسجد 5 پله دارد که پشت به محراب ساخته شده است. مناره مسجد بعدها در قسمت جنوب غربی بام مسجد ساخته شده و در بالای آن گنبدی مخروطی شکل قرار دارد. معماری این مسجد بسیار زیبا و منحصر به فرد است.

مقبره‏های شیخ بایزی و باباحقی در 5 کیلومتری روستا قرار دارد و از دیگر آثار مذهبی و تاریخی روستای شالان هستند. از مهم‏ترین مراسم و آیین‏های سنتی این روستا، برافروختن آتش در چهارشنبه آخر سال (چهارشنبه سوری) روی بلندی‏های مشرف به روستا و همچنین مراسم سیزده بدر و رفتن به دامان طبیعت در آخرین روز نوروز است. همچنین در دوازدهم ماه ربیع‏الاول در این روستا مولودی‏خوانی توسط دراویش اهل حق برگزار می‏شود.

مردم روستا در اوقات فراغت به اجرای بازی‏های محلی می‏پردازند که معروف‏ترین آن‏ها گرزان است. این بازی 8 نفر بازیکن دارد که بازیکنان در مربعی که بر روی زمین ترسیم می‏شود قرار می‏‌گیرند.

در وسط این مربع چاله‏ای قرار دارد که چهار گرز در داخل چاله قرار می‏دهند. سپس چهار نفر در خط دفاع به حفاظت از گرزها می‏پردازند و چهار نفر که در خارج از مربع هستند برای تصرف گرزها به افراد داخل مربع حمله می‏کنند.

چنانچه موفق به تصرف گرزها شوند به حمله خود با گرز ادامه می‏دهند و افراد مدافع آن‏ها را از خود دور می‏کنند. سایر بازی‏ها عبارتند از قاوقاوان و توقا.

از مهم‏ترین صنایع دستی و هنری روستای شالان به جاجیم، موج، گیوه و توپ‏دوزی می‏توان اشاره کرد.

موسیقی در میان مردم روستای شالان مانند سایر نقاط کردنشین اهمیت فراوانی دارد و استفاده از شمشال و دف در اجرای مراسم مذهبی بسیار متداول است. شمشال نوعی ساز بادی از جنس فنر است که به نی شباهت دارد، این ساز با نوایی سوزناک و گیرا نواخته می‏شود.

پوشاک مورد استفاده مردان روستای شالان عبارتند از سربند، کلاه، عرق‏چین، کوله بال، قبا، سمخه، شال، سلته، جافی، جوراب و گیوه و پوشاک زنان این روستا نیز شامل سربند، زیرپوش، کلنجه، پیراهن، یل، قبا، روپوش و جافی است.

از انواع غذاهای متداول روستا می‏توان به شلم اشاره کرد که ترکیبی از آب انار، گندم نیمکوب، سبزیجات معطر و مغز گردو است. کولیره نیز نوعی نان محلی مرکب از آرد گندم، جو و ذرت است که روی ساج پخته می‏شود. همچنین قیسی که ترکیبی از نخود، آب گوجه فرنگی، پیاز و کمی برنج است، یکی دیگر از غذاهای محلی روستای شالان است.

روستای شالان

روستای شالان

روستای شالان

روستای شالان

روستای شالان

 

[ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, ] [ 13:37 ] [ فرزانگان ]
[ ]

جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان اسلام آبادغرب+ تصاویر منتخب

شهرستان اسلام آ باد غرب با قریب 360 اثر تاریخی، همچون تپه چغاگاوانه، منطقه نمونه گردشگری شیان شامل آتشکده شیان، قلعه شیان و سراب شیان، آتشکده میل میلگه، آتشکده پلنگرد، بنای ساسانی فیروزآباد، سراب شرف‌آباد، سراب هرسم و شهر قیل منصوری و طبیعت زیبا و جنگل های کم نظیر بلوط و بادام، از جاذبه های گردشگری تاریخی با تمدن غنی چند هزار ساله و جاذبه های توریستی و طبیعی دیدنی و ویژه ای برخوردار و آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی است.

 باشگاه خبرنگاران گزارشی از جاذبه های گردشگری اسلام آبادغرب منتشر نموده که باتقدیر از اهتمام ایشان، اما به جهت ناقص بودن، در ادامه، گزارش کاملتری از معرفی اسلام آباد و جاذبه های آن را به همراه تصاویر گردآوری شده توسط مدیریت این پایگاه خبری-تحلیلی، ملاحظه می نمایید:

http://andisheheslamabad.blogfa.com/شهرستان اسلام آباد غرب با وسعتی در حدود 2100 کیلومتر مربع، دارای دو شهر(اسلام اباد و حمیل) و دو بخش(مرکزی: شامل 4 دهستان و 95 روستا و بخش حمیل: شامل 3 دهستان و 67 روستا) است. شهرستان اسلام اباد دارای قریب به 151 هزار نفر جمعیت و 163 روستا می باشد. ضمن آنکه جمعیت شهری آن، بالغ بر 96 هزار نفر می باشد. این شهرستان از شمال به شهرستان پاوه و جوانرود و از شرق به کرمانشاه از غرب به شهرستان دالاهو و گیلانغرب و از جنوب به استان ایلام منتهی می شود.
شهرستان اسلام آباد غرب بعد از شهرستان کرمانشاه هم از نظر جمعیت و هم از نظر وسعت دومین شهرستان بزرگ استان کرمانشاه بوده و به جهت نخبگان بی شمارش نیز شهره است.
اسلام آباد غرب، قدمتی به درازای تاریخ داشته و اولین آثار کشاورزی بشر با قدمتی 12هزارساله، در اسلام ابادغرب به دست آمده است. ضمن آنکه آثاری از دوره نوسنگی پیش از سفال(10هزار سال پیش) که نشانه سکونت مردمان در این خطه است، نیز در آن مکشوف گردیده است. اسلام اباد در دوران پیش از اریایی ها دارای شهری معتبر بوده که "پالوم" خوانده می شده و آنگاه
 در دوران آریایی ها -که اعتباری مجدد یافته- و بخصوص از در دوره ماد تا هخامنشی، با نام "مندلی" شناخته می شده است. پس از اسلام نیز بار دیگر مورد توجه قرار گرفته و هارون الرشید عباسی با عمران آن، نام هارون اباد بدان بخشیده تا اینکه در دوران رضاشاه، به شاه آبادغرب تغییر نام یافت

اما برخی از نقاط دیدنی و تاریخی اسلام ابادغرب را به همراه تصاویری دیدنی از این شهرستان، در ادامه می بینید:
روستای هرسم در 35 کیلومتری شهر اسلام‌آباد غرب و 90 کیلومتری کرمانشاه واقع شده است و دارای آب و هوای آن معتدل و خشک است و مردم روستای سراب هرسم به زبان کردی و گویش زنگنه سخن می‌گویند.
 

این روستا در دامنه کوهستان، مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی جذاب و زیبایی دارد، فضاهای داخل روستا و پیرامون آن جلوه‌گاه مناظر بدیع و شورانگیز است و در 15 کیلومتری روستا، بنای زیارتگاه امامزاده حسن (عوجود دارد که اطراف این بنا نیز بسیار سرسبز و زیبا است

 

تپه چغاگاوانه با ارتفاعی در حدود 25متر در وسط شهر اسلام‌آباد غرب و در میان خانه‌های مسکونی در شمال رودخانه برف آباد قرار دارد. 9 قسمت از 10 قسمت تپه ضمن خیابان‌کشی و خانه‌سازی از بین رفته است.

 

وسعت کنونی تپه چغاگاوانه امروزه در حدود 10هزار مترمربع است و در کاوش‌های انجام شده در تپه دو طبقه مختلف پیدا شده که حدود 100 تا 150 سال با هم اختلاف زمانی دارند که ساختمان هر دو طبقه با خشت خام بنا شده و تنها بر حسب ضرورت گاهی از آجر برای کف اتاق‌ها و پلکان‌ها استفاده کرده‌اند. اتاق‌های طبقه اول وابسته به طبقه پائینی بوده و در ظاهر ساکنان طبقه اول با اندک دخل و تصرفی از اتاق‌های طبقه بالا استفاده می‌کرده‌اند.

 

از نظر اصول فنی ساختمان طبقه دوم پیشرفته‌تر از طبقه اول است و در مرکز هر طبقه اتاق بزرگی با 5پنج درگاه ورودی وجود دارد که این اتاق‌ها در طبقه نخست یک درگاه بیشتر وجود ندارد. متاسفانه این میراث فرهنگی ماندگار و ناب در شهرستان اسلام‌آباد غرب مغفول واقع شده و می‌توان گفت به همین سبب ارزش خود را به نحوی از دست داده است.

 

این آتشکده در سه کیلومتری روستای قلعه شیان از توابع دهستان شیان شهرستان اسلام‌آباد غرب واقع شده که در سال 1384 مورد کاوش قرار گرفت. آتشکده شیان در ابعاد 14.5متر است که با استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است.

 

این چهارتاقی همانند سایر چهارتاقی‌های هم عصر خود از چهار پایه مکعب مستطیل جدا از هم تشکیل شده که در زمان خود تاق‌هایی از دو سو آنها را به یکدیگر مرتبط کرده و گنبدی مدور اجزاء این مجموعه را به هم پیوند می‌داده است. در محل تلاقی اجزاء داخلی این پایه‌ها، گوشه‌هایی به طول و عرض متوسط 70 سانتیمتر ایجاد شده که در سطوح بالاتر، در داخل آنها گوشواره پایه گنبد قرار می‌گرفته است.

 

در داخل فضای چهارتاقی، سکویی به ابعاد 3.15 در 3.15 متر، تعدادی پایه‌گچی با تزئینات قاشقی و صندوقچه‌های گچی وجود دارد. در حد فاصل پایه‌ها، ورودی‌هایی در چهار جهت اصلی قرار دارد که همانند بسیاری از چهارتاقی‌های دوره ساسانی به راهرو طواف پشت جرزها مرتبط می‌شوند. به عقیده کاوشگران این آتشکده طی چهار مرحله ساخته شده که مرحله اول تا سوم متعلق به دوره ساسانی و مرحله چهارم مربوط به اوایل دوره اسلامی است.

متاسفانه این اثر تاریخی نیز به دلیل عدم تحصیص اعتبار با 400 متر مکعب سیمان پوشیده شده و گردشگران قادر به بازدید از این میراث فرهنگی نیستند.

لیست شماری از تپه های ثبت شده اسلام آبادغرب در شمار میراث فرهنگی کشور

1385/12/06    17563    تپه سه سر  

1385/12/06    17620   تپه سر چغا معارفی  
 1385/12/06    17578    تپه قلعه اكبرخان  
 1385/12/14    17833    تپه سر چیا  
 1385/11/08    17046    آتشكده میل میلگه    
 1385/12/06    17569    قبرستان كله جوب   
 1385/12/06    17562    قبرستان پریان  
 1385/12/06    17558    تپه گردنگاه    
 1385/12/14    17858    تپه چغا ناصر   
 1385/12/14    17860    تپه پریان    
 1385/12/14    17829    تپه چغاجانی    
 1385/12/14    17834    تپه چغاجنگه    
 1385/12/06    17557    تپه بالای پلنگ گرد  1385/12/14    17836    قبرستان پلنگ گرد   
 1385/12/14    17839    تپه پایین پلنگ گرد    
 1385/12/14    17823    قبرستان چشمه سنگی    
 1385/12/14    17828    تپه چغاقت  1385/12/14    17826    تپه چغا گچینه 1385/12/14    17857    تپه قبرستان سربه كو    
 1385/12/14    17827    تپه خاكریز   
 1385/12/14    17831    تپه دارگویژ   
 1385/12/06    17571    قبرستان گاوروانی    
 1385/12/22    18123    تپه چشمه سنگی 1   
 1385/12/06    17570    اشكفت قلاجی   
 1385/12/14    17850    تپه امام چنگالی    
 1385/12/14    17830    تپه رضاخان   
 1385/12/06    17554    تپه قلعه هرسم    
 1385/12/14    17861    قبرستان ویسگه   
 1385/12/14    17817    تپه چغا مله هار   
 1385/12/14    17852    تپه چشمه سنگی3
 1385/12/14    17835    حوطه چغا بافت    
 1385/12/14    17904    تپه شیر چغا   
 1385/12/06    17572    تپه قبرستان چلی   
 1385/12/14    17832    تپه چغا میر حسن   
 1385/12/14    17825    تپه چغاگل  
 1385/12/14    17822    تپه برانازار    
 1385/12/14    17837    تپه چغادراز    
 1385/12/14    17843    غار وزمه
 1385/12/14    17856    تپه سد برف آباد    
 1385/12/14    17851    تپه امامزاده حاجی حاضر   
 1385/12/14    17845    تپه چغا سبزه   
 1385/12/14    17824    تپه قبرستان مومه ای    
 1385/12/14    17821    تپه قبرستان علی آباد     
 1385/12/14    17840    تپه لر    
 1385/12/14    17838    تپه علی آباد دیزگران    
 1385/12/14    17848    تپه كریم    
 1385/12/14    17849    تپه بهروز   
 1385/12/14    17847    تپه علی آباد 2    
 1384/12/16    14400    آتشكده شیان     
 1385/12/14    17841    تپه چغاكل كولینه  
 1385/12/14    17854    تپه امامزاده گاوروانی    
 1384/07/06    13412    سیستم آبرسانی خسروآبادبه فیروزآباد        
 1384/03/18    11866    بقایای‌بنای‌سرخه دیزه(تپه شماره1و2سرخه دیزه )       
 1385/12/14    17853    تپه امامزاده چیمن  
 1385/12/14    17862    تپه علی آباد ( 1)    
 1385/12/14    17855    تپه كلی    
 1385/12/14    17846    په احمد    
 1385/12/14    17859    تپه مرده شورخانه   
 1385/12/14    17844    په باو علی    
 1385/12/14    17842    حوطه میدان تیر   
 1385/12/06    17561    تپه غرب نیروگاه   
 1385/12/14    17818    تپه سراب شرف آباد 3  1385/12/14    17820    محوطه سراب شرف آباد 1  1385/12/14    17819    تپه سراب شرف آباد 2  
 1385/12/06    17568   حوطه چغا خشت     
 1384/11/09    13941    تپه نثار     
1344/10/28    561   دیواردفاعی‌قلعه‌وساختمان‌منظم‌به‌آن  
1348/04/19    838   تپه چغاگاوانه       
1348/04/19    839   تپه گوری (تپه گبری)       
1348/04/19    840   كاروانسرای شاه‌عباسی 
1348/04/19    841   تپه طلسم      
1348/04/19    842   قلعه شیان (ژیان)   
1348/04/19    846   تپه مومه‌ای (تپه‌های بره سیمین)     
1348/04/19    850   تپه جنگاه (چغا جنكاه)  
1348/04/19    851   تپه جغا بافت (چغا بافت)  
1348/04/19    859   تپه جامه شوران علیا       
1348/04/19    860   تپه چغا سیاه علیا (تپه سیاه) 
1348/04/19    861   تپه باستانی چغا بهار   
1348/04/19    865   قباق تپه 1353/09/20    1015   بقعه بابایادگار 1378/12/25    2649   قلعه فیروزآباد  
1379/04/22    2741   تپه جیاجانی

تصاویری دیدنی از اسلام آباد غرب:

نقشه ماهواره ای اسلام آبادغرب

 

عکس هوایی از تپه چغاگاوانه در وسط اسلام آبادغرب

 

تپه چغاگاوانه از نمای کنار

 

http://islamabad.kums.ac.ir/kums_content/media/image/2011/01/11774_orig.gif

 

تصاویری از تپه باستانی روستای پلنگرد که سال گذشته بخشی از آن حفاری و و آتشکده عصر ساسانی مکشوف گردید:

 



تصویری از زمستان اسلام آباد غرب


تصویری از بهار اسلام آبادغرب

http://andisheheslamabad.blogfa.com/

 

منطقه حفاظت شده نواکوه(قلاجه) اسلام آبادغرب

جاده شاباد به سمت کرند

 

http://andisheheslamabad.blogfa.com/

 

تصویری زیبا از سراب هرسم


لینک مرتبط:

سراب هرسم ؛ جاذبه گردشگری شهرستان اسلام آباد غرب + تصاویر

 

 
[ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, ] [ 13:35 ] [ فرزانگان ]
[ ]

معرفی اسلام آباد غرب

                                                                          

 

 

شهرستان اسلام آباد غرب با وسعتی بالغ بر۲۰۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود۱۴۷۰۰۰   هزار نفر نزدیک به ۵ / ۸  درصد از وسعت و جمعیت استان را دارا میباشد واز لحاظ تاریخ تقسیمات کشوری و جمعیت دومین شهرستان استان محسوب میگرددکه ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد حدود ۱۴۰۰ متر میباشد و میزان بارندگی در آن به طور سالانه ۵ / ۳۴۶  میلیمتر است . آب و هوای معتدل فراوانی آب و خاک حاصلخیز موجب شده که این شهر از قدیم الایام یکی از پربارترین مراکز کشاورزی و فرهنگی غرب کشور به شمار آید .

  • پیشینه تاریخی

بنای اولیه شهر اسلام آباد طبق نوشته اصطخری در مسالک الممالک وحمد اله مستوفی به دوران آریاییها بر میگردد. نام اولیه ای که بر آن نهاده شده است مندلی بوده است و این نام مربوط به دوره ماد تا ساسانی میباشد که با این اسم و با جمعیت اندکی مدتها به صورت یک محله کوچک مسکونی باقی مانده است که بعدها در دوران اسلامی این شهر هارون آباد نامیده شد و بنای آن را به هارون الرشید خلیفه عباسی (۱۹۳ – ۱۴۸ ه-ق) نسبت میدهند. باتوجه به وجود تپه چغا گاوانه در مرکز شهر کنونی اسلام آباد غرب و طی کاوشهای علمی باستان شناختی در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی توسط آقای محمود کردوانی و نتایج یافته های تحقیقاتی در مرکز این شهر حاکی از آن است که این شهر باستانی در نقطه سوق الجیشی در جاده خراسان بزرگ قرار دارد این شاهراه از دوره باستان تا به امروز مسیر ارتباطی دشتهای بین النهرین و خوزستان باکوههای زاگرس و فلات ایران و فراسوی آن است  از آن سو جاده ارتباطی آناتولی و آذربایجان به لرستان و فارس از نزدیکی آسلام آباد می گذشته است واین موقعیت ممتاز به این شهر این امتیاز رامیداده تا در محل تلاقی فرهنگهای پیش از تاریخ و تاریخی ، سرزمینهای مختلف رشد وترقی کند . پژوهشهای باستان شناسی آثار مهمی را از ادوار مختلف زندکی انسان باستان رادر این شهر شناسایی کرده است.

چنین به نظر میرسد که از دوره نوسنگی پیش از سفال (۱۰۰۰۰ سال پیش) مردم در این  مکان   می زیسته اند . ساکنان اسلام آباد همگام با دیگر مردمان کوهستان زاگرس در مراحل آغازین زندگی یکجا نشینی و اهلی کردن حیواناتی چون گوسفند وبز  وآغاز کشت گیاهانی  چون گندم وجو مشارکت داشته آند. پس از آن در عصر مفرغ و آهن از حدود ۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد آسلام آباد یکی از واحد های سیاسی کوههای زاگرس بوده که در منابع مکتوب بین النهرین به آن اشاره شده است . با توجه به کشف تعدادی لوح نوشته گلی به خط بابلی قدیم در کاوشهای سال ۱۳۴۹ شمسی توسط آقای محمود کردوانی و بازخوانی آنها توسط دکتر کامیار عبدی استاد دانشگاه شیکاگو آمریکا بین سالهای ۷۹تا۸۲ حاکی از آن است که شهر اسلام آباد غرب در ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از مراکز مهم تجاری محسوب می شده است ودر این لوحه های گلی از حقوق بردگان و موادتجارت شده از قبیل جو وگندم و روغن نام برده و رسید کالاها به احتمال شهری به اسم پالوم بوده است و به نظر میرسد که همین نام اسلام آباد امروزی بوده است در سال ۱۳۰۹  هجری شمسی شهر هارون آباد که در آن زمان حود ۴۸۰ نفر جمعیت اولیه آن بود به شاه آباد تعقیر نام یافت و این شهر یکی از مراکز ایلات بزرگ غرب کشور به نام ایل بزرگ کلهر قرار گرفت . سرانجام شهر شاه آباد در سال ۱۳۵۷ مقارن با پیروزی شکوهمند وغرور آفرین انقلاب آسلامی به اسلام آباد غرب  تغییر نام یافت .

            نقشه ماهواره ای اسلام آبادغرب

  • ویژگیهای اجتماعی

اکثریت مردم اسلام آباد به زبان کردی تکلم می کنند به طوریکه مردمان اصیل و بومی شهر کردزبان هستند و به زبان کردی کلهری صحبت می نمایند در شهر اسلام آباد غرب مردم مسلمان وپیرو مذهب شیعه می باشند .

             مسجدجامع اسلام آبادغرب

  • جاذبه های فرهنگ عامه

اهالی منطقه اسلام آباد غرب از اقوام کرد و طوایف مختلف ایل کلهر می باشند. آنها به زبان کردی با گویش کلهری تکلم کرده ، مسلمان و پیرو مذهب تشیع می باشند.

آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی ومذهبی اسلام آباد غرب

تپه چغا گاوانه ،آتشکده شیان ، قلعه شیان ، سراب شیان ، آتشکده میل میلگه،بنای ساسانی فیروزآباد ،سراب شرف آباد،سراب هرسم،شهرقیل منصوری ، امامزاده حسن (ع)، امامزاده عباسعلی (ع)، امامزاده علی اکبر(ع) ،امامزاده قاضی الکیا(قاضیوند)

  • روستای هدف گردشگری اسلام آباد غرب

روستای سراب هرسم

این روستا در ۳۵ کیلومتری شهر اسلام آباد غرب و ۹۰ کیلومتری کرمانشاه واقع شده است. آب و هوای آن معتدل و خشک است.

مردم روستای سراب هرسم به زبان کردی و گویش زنگنه سخن می گویند. مسلمان و پیرو مذهب تشیع هستند. این روستا در دامنه کوهستان، مناظر و چشم اندازهای طبیعی جذاب و زیبایی دارد، فضاهای داخل روستا و پیرامون آن جلوه گاه مناظر بدیع و شورانگیز است. در ۱۵ کیلومتری روستا، بنای زیارتگاهی موسوم به امامزاده حسن وجود دارد. اطراف این بنا بسیار سرسبز و زیبا است.

  • جاذبه های زیارتی

*  امامزاده حسن روتوند        *  امامزاده علی اکبر      *  امامزاده عباسعلی          ،امامزاده قاضی الکیا(قاضیوند)

امامزاده علی اکبرروستای بدره ای
       امامزاده علی اکبر بدره ای
                  امامزاده قاضی الکیا(قاضیوند)

صنایع دستی اسلام آباد غرب

موج بافی ( رختخواب پیچ) ،  قالی بافی ، چیخ بافی ، نمد مالی، موزائیک کاری ، معرق کاری ، منبت ، گیوه بافی ، طراحی فرش

جاذبه های تاریخی

  • تپه چغاگاوانه

تپه چغاگاوانه با ارتفاعی حدود ۲۵ متر در وسط شهر اسلام آباد غرب بین خانه های مسکونی در شمال رودخانه برف آباد قرار دارد. ۹ قسمت از ۱۰ فسمت تپه ضمن خیابان کشی و خانه سازی از بین رفته است. وسعت کنونی آن حدود ۰۰۰/۱۰ متر مربع می باشد. در کاوشهای انجام شده در تپه دو طبقه مختلف پیدا شده که حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال با هم اختلاف زمانی دارند. ساختمان هر دو طبقه با خشت خام بنا شده است و تنها بر حسب ضرورت گاهی از آجر برای کف اتاقها و پلکانها استفاده کرده اند. اتاقهای طبقه اول وابسته به طبقه پائینی بود. ظاهراً ساکنان طبقه اول با اندک دخل و تصرفی از اتاقهای طبقه بالا استفاده کرده اند. از نظر اصول فنی ساختمان طبقه دوم پیشرفته تر از طبقه اول است. ساختمان با ۴۵ درجه انحراف در جهت شمالی – جنوبی پی ریزی گردیده ، دیوارهای آنها با روکشی از گچ می باشد ولی در طبقه دوم در برخی از دیوارها به جای گچ رنگ قرمز را ترکیبی از گل اّخرا مورد استفاده قرار داده اند. در مرکز هر طبقه اتاق بزرگی با ۵ درگاه ورودی وجود دارد. این اتاقها در طبقه اول یک درگاه بیشتر وجود ندارد.

حفاری در مرکز تپه یا شهر باستانی که محل سکونت حاکم یا سلطان بود صورت گرفته است زیرا یک عدد تیغه مفرغی با خط میخی بابلی در قسمت شرقی تپه در طبقه اول بدست آمده که روی آن نوشته «کاخ دای» که کلمه دای آخر نام صاحب کاخ است. گویا قسمت غربی مرکز کارهای اداری و صنعتی و قسمت شرقی محل سکونت بوده است. ساکنان طبقه اول دو کوره سفالگری احداث کردند که در نوع خود قابل توجه است. در کف یکی از اتاقها تعدادی لوح گلی با خط میخی بابلی بدست آمده تعدادی از آنها حرارت دیده و تعدادی هم خام بودند. در اتاق مذکور مجسمه سفالی حیوانی شبیه گرگ به طول ۴ سانتیمتر و مجسمه سفالین کوچک دیگری احتمالاً کریشنا به طول ۷ سانتیمتر و یک پیکان مفرغی به طول ۶ سانتیمتر پیدا شده یک آویز طلا به نقش خورشید و یک مهر استوانه ای با ۳ ردیف خط میخی بابلی مربوط به هزاره دوم ق.م پیدا شده که بر روی آن نقش زنی با لباس چین دار بلند و کلاه مدور که در برابر یکی از خدایان ایستاده و خدای مزبور دارای لباس بلند و بر روی چهار پایه نشسته است. متن نوشته مهر چنین است: «سامی توم دختر تالری خدمتگزار خدای اداد»

آثار سوختگی سراسری در روی تپه باید ناشی از حملات آشوریان باشد که گویا شهر خالی از سکنه و مردم بوده در زمان حملات آشوریان  احتمالاً از حمله آگاه بودند. اشیاء بدست آمده با اشیاء شوش شباهت فراوان دارد و ظروف سفالین با سفالهای لرستان متعلق به قوم کاسی مقایسه می شود. در کل تمدن چغاگاوانه با در نظر گرفتن جوانب مختلف با تمدن عیلام گرایش بیشتری دارد که نمونه آن کشف چند مجسمه عیلامی (الهه کریشنا) دلیل بر این مدعاست.

  • آتشکده شیان

این آتشکده در ۳ کیلومتری روستای قلعه شیان از توابع دهستان شیان ، بخش حمیل , شهرستان اسلام آباد غرب واقع شده که در سال ۱۳۸۴ توسط هیأتی از سوی سازمان میراث فرهنگی با هدف نجات بخشی از آثار تاریخی محدوده سد مخزنی شیان مورد کاوش قرار گرفت. آتشکده مورد بحث به ابعاد ۵/۱۴ × ۵ / ۱۴ متر است که با استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. این چهارتاقی همانند سایر چهارتاقی های هم عصر خود از چهار پایه مکعب مستطیل جدا از هم تشکیل شده که در زمان خود تاقهایی از دو سو آنها را به یکدیگر مرتبط کرده و گنبدی مدور اجزاء این مجموعه را به هم پیوند می داده است. در محل تلاقی اجزاء داخلی این پایه ها ، گوشه هایی به طول و عرض متوسط ۷۰ سانتیمتر ایجاد شده که در سطوح بالاتر ، در داخل آنها گوشواره پایه گنبد قرار می گرفته است. در داخل فضای چهارتاقی ، سکویی به ابعاد ۱۵/ ۳ × ۱۵/۳ متر ، تعدادی پایه گچی با تزئینات قاشقی و صندوقچه های گچی وجود دارد. در حد فاصل پایه ها ، ورودی هایی در چهار جهت اصلی قرار دارد که همانند بسیاری از چهارتاقی های دوره ساسانی به راهرو طواف پشت جرزها مرتبط می شوند. در ضلع شمالی این چهارتاقی ، اتاقی به ابعاد ۵/۱۴ × ۷۵/۳ قرار دارد. به عقیده کاوشگر این آتشکده طی چهار مرحله ساخته شده که مرحله اول تا سوم متعلق به دوره ساسانی و مرحله چهارم مربوط به اوایل دوره اسلامی است.

           سدشیان

  • آتشکده میل میله گه

چهارتاقی معروف به میل میله گه در روستای سیاه سیاه میله گه باباخان از توابع دهستان حومه جنوبی بخش مرکزی شهرستان اسلام آباد غرب در طول جغرافیایی ۲۸ ۳۳  ۴۶  و عرض            ۰۲  ۵۷  ۳۳  واقع شده است. این چهار تاقی به فاصله ۱۰۰ متری شرق روستای مذکور و بر فراز پشته ای کم ادتفاع از سنگهای ماسه ای ، مشرف به زمینهای کشاورزی پست اطرف ساخته شده است. این چهار تاقی یکی از آتشکده های دوره ساسانی است که همانند بسیاری از آتشکده های آن زمان با مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. چهار تاقی مذکور که هسته اصلی باقی مانده از بنای بزرگتری است ، متشکل از چهار جرز سنگی در ابعاد مختلف می باشد که پیرامون آن را راهرو طوافی احاطه کرده است. در داخل این آتشکده سکویی جهت قرار گرفتن آتشدان و تعدادی پایه گچی و سنگی قرار دارد که در نوع خود منحصر به فرد می باشند.

تصاویری دیگر

  

  

  

[ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, ] [ 13:31 ] [ فرزانگان ]
[ ]

ابلاغ اصلاحیه اساسنامه مدارس نمونه دولتی به استان‌ها

جام جم آنلاین: اصلاحیه اساسنامه مدارس نمونه دولتی مصوب هشتصد و چهل ‌و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرا به استان ها ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا، براساس این اساسنامه، به منظور فراهم آوردن زمینه رشد بیشتر علمی و پرورشی دانش‌آموزان مستعد به ویژه دانش ‌آموزانی که دسترسی کمتری به امکانات آموزشی و پرورشی مناسب دارند، مدارس نمونه ‌دولتی مطابق مفاد این اساسنامه تاسیس و اداره می‌شود.

این گزارش با اشاره به اهداف تشکیل این مدارس می‌افزاید: اهتمام ویژه به امر تربیت این‌ دانش‌ آموزان در تراز دانش‌آموزان شاخص در تعهد، ایمان و علاقه به نظام جمهوری اسلامی ایران، ارایه نمونه‌ای مناسب برای سایر مدارس در ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی، فراهم آوردن شرایط مناسب برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان مستعد وایجاد زمینه تربیت نیروی‌انسانی مورد نیاز مناطق کمتر برخوردار از میان دانش‌آموزان بومی ـ منطقه‌ای از اهداف تشکیل مدارس نمونه دولتی است.

در این اساسنامه آمده است: مدارس نمونه‌دولتی به واحدهای آموزشی و پرورشی در دوره‌های راهنمایی تحصیلی و متوسطه اطلاق می‌شود که با گزینش دانش ‌آموزان مستعد، بهره‌گیری از معلمان کارآمد و مجرب و تامین امکانات مناسب، زمینه ارتقای آموزش و پرورش دانش‌آموزان با اولویت مناطق کمتربرخوردار را فراهم می آورد.

در صورت وجود منابع امکانات و زمینه مناسب (نیروی انسانی، تجهیزات، فضای آموزشی و دانش‌آموز) مدارس نمونه دولتی در هر منطقه، ناحیه یا شهرستان به پیشنهاد اداره ‌کل آموزش و پرورش و موافقت معاونت آموزشی ذی ربط تاسیس می‌شود.

ملاک پذیرش دانش‌آموزان در این مدارس، امتیازات حاصل از ارزیابی‌های رسمی دوران تحصیل و نتیجه آزمون ورودی پس از برگزاری امتحانات نوبت دوم (خردادماه) خواهد بود.

براساس این شیوه نامه،در مناطق کمتر برخوردار که رفت و آمد روزانه برای دانش آموزان و هنرجویان مقدور نیست، مدارس نمونه دولتی بصورت شبانه‌روزی تاسیس و اداره خواهد شد.

دانش‌آموزان این گونه مدارس در طول سال تحصیلی حداقل یک فعالیت پژوهشی در راستای اهداف دوره و یا رشته تحصیلی مربوط به خود را با کمک دبیران یا هنرآموزان انجام و به مدرسه ارایه می کنند.

این شیوه نامه یادآور شده است مدارس نمونه دولتی می‌توانند برنامه هفتگی خود را در پنج روز هفته تنظیم و اجرا کنند.

[ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, ] [ 13:31 ] [ فرزانگان ]
[ ]

ساسنامه‌ مدارس‌ نمونه‌ دولتي‌

هدف‌:

به‌ منظور تشويق‌ وترغيب‌ دانش‌آموزان‌ مستعد، به‌ ويژه‌ دانش‌آموزان‌ مستعد مناطق‌ محروم‌ وافزايش‌ رشد علمي‌ وتربيتي‌ آنان‌ وجلوگيري‌ ازضايع‌ شدن‌ نيروهاي‌ مؤمن‌ ومتقي‌ كه‌ در تداوم‌انقلاب‌ اسلامي‌ نقش‌ سازنده‌ دارند ونيز به‌ منظور استفاده‌ از تجربيات‌ حاصله‌ در ارتقاي‌كيفيت‌ آموزشي‌ ساير آموزشگاهها، مدارس‌ نمونه‌ (دخترانه‌، پسرانه‌ ) تأسيس‌ مي‌گردد.

تعريف‌ :

مدارس‌ نمونه‌ به‌ آموزشگاههايي‌ اطلاق‌ مي‌شود كه‌ باگزينش‌ دانش‌ آموزان‌ مستعد ودعوت‌ازمعلمان‌ كارآمد و تأمين‌ امكانات‌ مناسب‌تر موجبات‌ ارتقاي‌ آموزشي‌ وپرورشي‌دانش‌آموزان‌ مناطق‌ محروم‌ را فراهم‌ مي‌آورد.

فصل‌ اول‌ - تأسيس‌ :

ماده‌ 1- اين‌ مدارس‌ در هرمنطقه‌ يا شهرستان‌ درصورت‌ وجود امكانات‌ وزمينه‌ (نيروي‌ انساني‌، فضاي‌ آموزشي‌ و دانش‌آموز) به‌ پيشنهاد رئيس‌ منطقه‌ يا شهرستان‌ و تأييد مديركل استان‌ وموافقت‌ معاونت‌ امور آموزشي‌ يا فني‌ و حرفه‌اي‌ (بر حسب‌ مورد ) تأسيس‌ مي‌شود.

تبصره‌ 1- تشخيص‌ اولويت‌ درتأسيس‌ مدارس‌ وتعيين‌ رشته‌هاي‌ دوره‌ متوسطه‌ با وزارت‌ آموزش‌ وپرورش‌ مي‌باشد.

تبصره‌ 2- انحلال‌ مدارس‌ نمونه‌ در صورت‌ عدم‌ انطباق‌ باضوابط مندرج‌ در اين‌ اساسنامه‌ به‌پيشنهاد مدير كل‌ استان‌ و تأييد معاونت‌ امور آموزشي‌ يا فني‌ و حرفه‌اي‌ برحسب‌ مورد خواهدبود.

ماده‌ 2- اولويت‌ در تأسيس‌ مدارس‌ نمونه‌ با مناطق‌ محروم‌[1] [1] كشور است‌ .

فصل‌ دوم‌ - سازمان‌ آموزشي‌ ، تربيتي‌ واداري‌ :

ماده‌3- معلمان‌ ومربيان‌ اين‌ مدارس‌ ازميان‌ افراد متعهد وباتجربه‌اي‌ كه‌ ازسطح‌ علمي ‌و آموزشي ‌بالايي‌ برخوردارند و داراي‌ حداقل‌ سه‌ سال‌ سابقه‌ تدريس‌ درمدارس‌ آموزش‌ وپرورش‌ و يامؤسسات‌ آموزشي‌ مورد تأييد مي‌باشند انتخاب‌ مي‌شوند.

ماده‌4- مديران‌ اينگونه‌ مدارس‌ علاوه‌ بر داشتن‌ كليه‌ شرايط مندرج‌ در ماده‌ 3 بايد داراي‌ شرايط زير نيزباشند:

الف‌ - داشتن‌ حداقل‌ 2 سال‌ سابقه‌ مديريت‌ در دوره‌ مربوط .

ب‌ - دارابودن‌ حداقل‌ مدرك‌ تحصيلي‌ ليسانس‌ براي‌ دوره‌ متوسطه‌ وفوق‌ ديپلم‌ براي‌ دوره‌راهنمايي‌.

تبصره‌1- ارزش‌ مدرك‌ تحصيلي‌ افرادي‌ كه‌ داراي‌ تحصيلات‌ حوزه‌اي‌ هستندمطابق‌ با ضوابط سازمان‌ امور اداري‌ واستخدامي‌ كشور تعيين‌ خواهد شد.

تبصره‌ 2- لازم‌ است‌ مديران‌ اينگونه‌ مدارس‌ در دوره‌هاي‌ مختلف‌ آموزشي‌ كه‌ توسط وزارت‌آموزش‌ وپرورش‌ جهت‌ توجيه‌ آنان‌ تشكيل‌ مي‌گردد شركت‌ نمايند.

ماده ‌5- نصب‌ وعزل‌ رؤساي‌ مدارس‌ نمونه‌ به‌ پيشنهاد رئيس‌ شهرستان‌ يا منطقه‌ وتأييد مديركل‌ با ابلاغ‌رئيس‌ شهرستان‌ يا منطقه‌ صورت‌ مي‌گيرد.ساير اعضاو كاركنان‌ آموزشگاه‌ مطابق‌ ضوابط تعيين‌ شده‌به‌ پيشنهاد مديرمدرسه‌ وبا ابلاغ‌ رييس‌ آموزش‌ وپرورش‌ شهرستان‌ يا منطقه‌ انتخاب‌ مي‌شوند.

ماده‌ 6- در اينگونه‌ مدارس‌ علاوه‌ بركادرپرورشي‌ وآموزشي‌ جهت‌ راهنمائي‌ وارشاد دانش‌آموزان‌ در زمينه‌هاي‌ مختلف‌ آموزشي‌ واخلاقي‌ ورفتاري‌ از وجود دبير راهنما استفاده‌خواهد شد، دبير راهنما توسط مدير مدرسه‌ ازميان‌ كاركنان‌ آموزشي‌ وپرورشي‌ همان‌ مدرسه‌انتخاب‌ مي‌شود كه‌ به‌ ازاي‌ هر كلاس‌، چهار ساعت‌ دبير راهنما منظور مي‌گردد، اين‌ وقت‌ جزءاوقات‌ موظف‌ آن‌ معلم‌ محسوب‌ شده‌ وبراي‌ هر دبير راهنما از حداكثر 12 ساعت‌ اين‌ مدارس‌نبايد تجاوز نمايد.

ماده‌ 7- در اينگونه‌ مدارس‌ يكي‌ ازدبيران‌ راهنما ويكي‌ ازمعاونين‌ مدرسه‌ ( به‌ انتخاب‌ مدير مدرسه‌) به‌ اعضاي‌ ستاد تربيتي[2] [2] افزوده‌ مي‌شوند.

فصل‌ سوم‌ - پذيرش‌ دانش‌آموز و شرايط تحصيل‌

ماده‌ 8- دانش‌ آموزان‌ مدارس‌ نمونه‌ ازبين‌ فارغ‌ التحصيلان‌ مستعد پايه‌هاي‌ پنجم‌ ابتدايي‌ و سوم‌راهنمايي‌ براي‌ ادامه‌ تحصيل‌ در دوره‌ راهنمايي‌ و دوره‌ متوسطه‌ (به‌ صورت‌ جداگانه) باتوجه‌ به‌ موارد زير انتخاب‌ مي‌شوند.[3] [3]

1- ملاك‌ پذيرش‌ دانش‌آموزان‌، مجموع‌ معدل‌ كل‌ امتحان‌ نهايي‌ و نمره‌ آزمون‌ ورودي‌ (برمبناي‌ بيست‌) خواهد بود.

2- امتحان‌ ورودي‌پس‌ازبرگزاري‌امتحانات‌ نهايي‌ خرداد ماه‌ بين‌ دانش‌ آموزان‌ مستعدبرگزار خواهد شد .

3- دستورالعملهاي‌ مربوط به‌ شرايط شركت‌ در آزمون‌ ورودي‌ ونحوه‌ برگزاري‌ آن‌ وثبت‌نام‌ پذيرفته‌شدگان‌ هرساله‌ توسط معاونت‌ آموزشي‌ تهيه‌ و ابلاغ‌ خواهد شد.

تبصره‌ - دستورالعمل‌هاي‌ لازم‌ در مدارس‌ نمونه‌ فني‌ و حرفه‌اي‌ با هماهنگي‌ معاونت‌ فني‌ وحرفه‌اي‌تدوين‌ مي‌گردد.

ماده‌ 9- هرگاه‌ تأسيس‌ اينگونه‌ مدارس‌ درمناطقي‌ به‌ هردليلي‌ مقدور نباشد مديركل‌ آموزش‌ وپرورش‌ استان‌ موظف‌است‌ درمدارس‌ نمونه‌اي‌ كه‌ درسايرنقاط استان‌ تشكيل‌ شده‌ سهمیه ای ‌براي‌ اينگونه‌ مناطق‌ به‌ نسبت‌ تعداددانش‌ آموزان‌ سال‌ پاياني‌ دوره‌ قبل تخصيص دهد.

تبصره‌ - براي‌ دانش‌ آموزاني‌ كه‌ رفت‌ وآمد روزانه‌ برايشان‌ مقدور نيست‌ مدارس‌ نمونه‌ بصورت‌شبانه‌روزي‌ اداره‌ خواهد شد.

ماده‌ 10- (حذف‌ شده‌است‌)[4][4]

ماده‌ 11- ادامه‌ تحصيل‌ دراين‌ مدارس‌ منوط به‌ فعاليت‌ مثبت‌ پرورشي‌ وآموزشي‌ دانش‌آموز است‌.

فصل‌ چهارم‌ - نحوه‌ فعاليت‌ مدارس‌ نمونه‌

ماده‌12- كيفيت‌ ونحوه‌ اجراي‌ فعاليتهاي‌ فوق‌ برنامه‌ آموزشي‌ وپرورشي‌ ونيز حدود
اختيارات ‌ستاد تربيتي‌ در اينگونه‌ مدارس‌ توسط وزارت‌ آموزش‌ وپرورش‌ تهيه و ابلاغ‌ خواهد شد.

ماده‌13- مدارس‌ نمونه‌ دووقته‌ بوده‌ وبصورت‌ صبح‌ وبعدازظهر اداره‌ خواهد شد .

ماده‌ 14- مخارج‌ وهزينه‌ هاي‌ مدارس‌ نمونه‌ ازمحل‌ بودجه‌ وزارت‌ آموزش‌ وپرورش‌ وخودياري‌ مردم‌ و اولياي‌ دانش‌ آموزان‌ (درحد بضاعت‌ آنان‌ ) تأمين‌ مي‌گردد.

ماده‌ 15- دستورالعملهاي‌ اجرايي‌ لازم‌، سازمان‌ اداري‌ مدارس‌ نمونه‌ ومقررات‌ مربوط به‌ شبانه‌روزي‌ توسط معاونتهاي‌ مربوط درحدود مقررات‌ تهيه‌ وپس‌ ازتأييد وزير به‌ ادارات‌ ذيربط ابلاغ‌ خواهد شد.

ماده‌ 16- اين‌ اساسنامه‌ هادرچهارفصل‌ وشانزده‌ ماده‌ وهفت‌ تبصره‌ در سيصد و هشتاد و دومين‌جلسه‌شوراي‌ عالي‌ آموزش‌ وپرورش‌ مورخ‌30/5/1365 به‌ تصويب‌ رسيد. صحيح‌ است‌، به‌مورداجراء گذارده‌ شود.

 

 

1- به استناد مصوبه چهارصدو پنجاه و نهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ
24/6/1367 که طی شماره 4016/120 مورخ 30/6/67 ابلاغ شده است، شورا موافقت می نماید در مناطق مشروحه زیر که جزء مناطق محروم آموزشی کشور شناخته شده اند مدارس نمونه آموزشی تأسیس گردد.

یک-

الف: استانهای هرمزگان، لرستان، خوزستان، بوشهر،

ب: شهرستانهای فردوس، قائن، سبزوار، بیرجند، بندپی، ارسنجان، سلمان، مرند، آذرشهر، خمین، سیرجان، ملایرو شاهرود.

ج: مناطق 15 الی 20 تهران، نواحی و مناطق حومه اصفهان(ناحیه 4 و 5 و خمینی شهر، برخوار و ...)

دو- مدارس نمونه ای که در سایر مناطق تأسیس گردیده منحصراً از دانش آموزان مستعد و محروم طبق ماده 19 اساسنامه مدارس نمونه ثبت نام می نمایند.

همچنین به استناد مصوبه چهارصد و هشتادو هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 29/3/1368 که طی شماره 3601/120 مورخ 3/4/68 در مورد تعیین مناطق محروم آموزشی جهت تأسیس مدارس نمونه ابلاغ شده است،

الف- شورا موافقت می نماید استانهای ایلام، چهارمحال و بختیاری،کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و کردستان به بند الف رأی صادره در چهارصدو پنجاه و نهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 24/6/1367 در مورد تعیین مناطق محروم آموزشی جهت تأسیس مدارس نمونه اضافه گردد.

ب- به معاونت امور آموزشی وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می شود از لیست مناطق محروم که به تصویب هیأت دولت رسیده مناطق محروم آموزشی را انتخاب و نسبت به تأسیس مدارس نمونه در آن مناطق اقدام نماید.

ج- چنانچه معاونت امور آموزشی خارج از لیست مناطق محروم مصوب هیأت دولت، مناطقی را از نظر آموزشی محروم تشخیص دهد مراتب را جهت بررسی و اتخاذ تصمیم با ذکر دلائل لازم به شورای عالی گزارش نماید.

1- به استناد مصوبه ششصدو پنجاه و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ20/5/1379 که طی شماره 8/1077/120 مورخ 7/6/79 ابلاغ شده است: وظایف اعضای ستاد تربیتی به شورای مدرسه در آیین نامه اجرایی مدارس محول گردید.

1- به استناد مصوبه جلسه 512 شورای عالی مورخ 5/6/69 که طی شماره 8599/120 مورخ 27/6/69 ابلاغ شد ماده 8 به شرح فوق اصلاح گردید و ماده 10 نیز حذف شد. ضمناً برابر رأی جلسه 450 شورای عالی مورخ 12/3/67 که طی شماره 1083/120 مورخ 21/3/67 ابلاغ شده است.«پذیرش دانش آموزان جدید در پایه های دوم و سوم دوره راهنمایی تحصیلی و پایه های دوم و سوم و چهارم رشته های مختلف دوره متوسطه مدارس نمونه با شرایط مندرج در اساسنامه مدارس مذکور بلامانع است. در این حالت حداقل معدل کتبی سال قبل داوطلبین شرکت در امتحان ورودی در مدارس راهنمایی نمونه 16 و در دبیرستانهای نمونه 15 می باشد.»

2- به استناد مصوبه جلسه 512 شورای عالی مورخ 5/6/69 به شماره ابلاغی 8599/120 مورخ27/6/69 ماده 10 حذف شد.

[ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, ] [ 13:29 ] [ فرزانگان ]
[ ]

جلسه شورای معاونین آموزش وپرورش شهرستان اسلام آباد غرب

حسن رجبی مدیر آموزش وپرورش شهرستان اسلام آباد غرب درجلسه شورای معاونین روز شنبه 15 آذر ماه ضمن تشریح عملکرد معاونین طی سه ماه اول سال تحصیلی جاری تاکید کرد ، ارتقاء کیفیت امورات آموزشي ، پرورشی و تربیت بدنی و تنظیم بایگانی و اسناد مدارس بر اساس نظارت مستمر معاونین اداره و مدیران مدارس اولويت های اجرايي آموزش وپرورش شهرستان اسلام آباد غرب است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:23 ] [ فرزانگان ]
[ ]

کارگاه آموزشی درس پژوهی دبیران رشته زبان خارجه دوره متوسطه اول

کارگاه آموزشی درس پژوهی دبیران رشته زبان خارجه دوره متوسطه اول آموزش وپرورش شهرستان اسلام آباد غرب با حضور مدیر ومعاون آموزش متوسطه این مدیریت درروز یکشنبه 16 آذر ماه در محل پژوهش سرای دانش آموزی برگزارگردید.

 

 

 

 

 

 

آقای حسن رجبی مدیر آموزش وپرورش ضمن ارج نهادن به تلاش های شبانه روزی  همکاران در عرصه تعلیم وتربیت جایگاه علمی گروههای آموزشی را مهم ارزیابی کرد وگفت: با کمک گروههای آموزشی می توان تدریس را از آفت روز مرگی رهانید ،تحرک علمی درگروههای آموزشی منجر به تدریس مطلوب می گردد وی بهترین مکان برای همفکری در خلق روشن نوین تدریس و تهیه محتوای آموزشی مناسب را گروههای آموزشی دانست .

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:22 ] [ فرزانگان ]
[ ]

بـرگـزاري مســابقــه دوسـتـانـه فــوتسـال بـه منــاسـبـت بازنشستگی آقای حیدر احمدیان رئیس سابق آموزش

 

 

 

 

 

 

قهرمانی تیم فوتسال آموزش وپرورش شهرستان اسلام آباد غرب در این دوره از مسابقات

 

 

بــه گــزارش مرکز اطلاع رسانی و روابــط عمـومي آمــوزش و پــرورش شهرستان اسلام آباد غرب به مناسبت بازنشستگی آقای حیدر احمدیان رئیس سابق آموزش وپرورش منطقه حمیل  یک دوره مسابقه فوتسال بين تیم های اداره کل آموزش وپرورش استان کرمانشاه و ادارات  آموزش وپرورش اسلام آباد غرب و منطقه حمیل درروز یکشنبه 16 آذرماه در سالن ورزشي  انقلاب اسلامی برگزار گرديد .

 تیم های فوتسال آموزش وپرورش شهرستان اسلام آباد غرب و اداره کل آموزش وپرورش استان کرمانشاه به ترتیب مقام قهرمانی ونایب قهرمانی این دوره ازبازی ها را ازآن خود کردند.

گفتنی است امام جمعه محترم و بخشدار منطقه حمیل و مدیران آموزش وپرورش اسلام آباد غرب و منطقه دالاهو و نماینده اداره کل آموزش وپرورش استان کرمانشاه  ورئیس اداره تربیت بدنی شهرستان اسلام آباد غرب ضمن اهداء لوح تقدیر از زحمات وخدمات سی ساله آقای حیدر احمدیان تجلیل نمودند.

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:21 ] [ فرزانگان ]
[ ]

کارگروه کیفیت بخشی مقطع ابتدایی با موضوع آسیب شناسی خط تحریری دانش آموزان مقطع ابتدایی تشکیل جلسه دا

آقای سپهر معاون آموزش ابتدایی ضمن اعلام خبر فوق افزود : کارگاه آموزشی آسیب شناسی خط تحریری وراهکار های مقابله با بد خطی دانش آموزان پایه چهارم مقطع ابتدایی در روز دوشنبه 17 آذر ماه با حضور تعدادی از آموزگاران مقطع ابتدایی در سالن جلسات اداره برگزارگردید.

 

 

 

 

 

 

 

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:20 ] [ فرزانگان ]
[ ]

کرمانشاه رتبه عالی کشوری را کسب نمود

معاون متوسطه استان این موفقیت بزرگ را به تمامی همکاران خصوصا سرگروه های درسی استان و اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی استان تبریک عرض می نماید. 

 

 

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:8 ] [ فرزانگان ]
[ ]

گروه کامپیوتر استان کرمانشاه در رشته فنی و حرفه ای مقام عالی کشور را کسب نمود

درپی اعلام نتایج ارزیابی دبیرخانه ی راهبری درس کامپیوتر گروه فنی و حرفه ای کامپیوتر استان مقام عالی کشوری را کسب نمود 

 

 

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:8 ] [ فرزانگان ]
[ ]

کارگاه یک روزه طرح تعالی مدیریت

با حضور مدیر کل محترم دوره متوسطه اول وزارتخانه

این کارگاه با حضور روسای ادارات داخلی اداره کل و همچنین روسای ادارات / نواحی و مناطق استان در محل پژوهشسرای دانش آموزی برگزار گردید .

 

 

 

 

 

این کارگاه با حضور روسای ادارات / نواحی و مناطق ( ۲۴ گانه اسنان ) و همچنین  روسای ادارات داخلی اداره کل  در محل پژوهشسرای دانش آموزی برگزار گردید .
دکتر محبی ضمن بیان ضرورت آشنایی و تسلط کامل مدیران به فلسفه و چگونگی اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه و تبیین مدل کیفیت بخشی تعالی مدیریت مدرسه پرداختند.
 

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:6 ] [ فرزانگان ]
[ ]

از دانش آموزان مجروح در اثر سانحه تصادف سرپل ذهاب عیادت به عمل آوردند

دکتر محبی مدیر کل متوسطه اول وارتخانه با حضور در بیمارستان 

دکتر محبی مدیر کل محترم آموزش متوسطه اول وزارتخانه از دانش آموزان مجروح که در اثر سانحه تصادف در بیمارستان آیت الله طالقانی کرمانشاه بستری می باشند عیادت و از ایشان دلجویی به عمل آوردند. 

 

 

 

 

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:6 ] [ فرزانگان ]
[ ]

جلسه ی قطبی مدیران کل منطقه دو کشور تشکیل گردیدبا حضور مدیر کل و معاونت آموزش متوسطه استان کرمانشاه

با حضور مدیر کل و معاونت آموزش متوسطه استان کرمانشاه در همدان 

 

 

 

 

علی زرافشان در گردهمایی مدیران آموزش و پرورش منطقه دو کشور به میزبانی همدان گفت: در سال های گذشته هر یک از دوره های تحصیلی جشنواه های مختلفی برگزار می کردند که این جشنواره ها در مقطع ابتدایی با عنوان جابربن حیان و در دوم متوسطه با عنوان جشنواره ی جوان خوارزمی اجرا می شود.

 

 

 

وی با بیان اینکه نبود یک جشنواره مختص دانش آموزان اول متوسطه به یک خلاء تبدیل شده بود گفت: در دولت یازدهم توجه به خلاقیت، نوآوری و پرورش دانش آموزان از رویکردهای مهم این وزارتخانه است که به این منظور امسال جشنواره ی ملی نوجوان در مقطع اول متوسطه اجرا می شود.

 

 

 

 

وی راهبرد اصلی وزارت آموزش و پرورش را کیفیت گرایی عنوان کرد و اضافه کرد: در اجرای جشنواره های دانش آموزی علاوه بر شناسایی استعداد ها، زمینه رقابت نخبگان فراهم می شود.

 

 

 

 

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش به دنبال مشارکت پذیری، کاهش تمرکز و دادن اختیار به مدارس است تا از این طریق بتواند از آرا ، اندیشه ها و دستاوردهای سایر مدیران بهره مند شوند.

 

 

 

 

زرافشان یکی از سیاست های مشخص در مشارکت جویی را اصول مدیریت در حوزه آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: دامنه گسترده در مشارکت در بیرون و درون آموزش و پرورش دنبال می شود تا موجب هم افزایی در منابع موجود شود.

 

 

 

 

وی مشارکت در آموزش و پرورش را در بخش دانش آموزان، اولیا، نهادها و اداره ها و معلمان عنوان کرد و گفت: بنای شکل گیری مشارکت فکری در آموزش و پرورش تشکیل تیم هایی است که بتوان با همفکری لازم قدم های مهمی را برای بهبود در آموزش و پرورش برداشت.

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 19:59 ] [ فرزانگان ]
[ ]

طراحی نرم افزار پاسخ به شبهات دینی در کرمانشاه

مدیر موسسه فرهنگی منهاج کرمانشاه از طراحی نرم افزار تخصصی پاسخ به شبهات دینی خبرداد.
به گزارش پرس و جو، حجت الاسلام ابوالقاسم شهبازی در گفتگو با مرکز خبر حوزه، با اشاره به فعالیت موسسه «منهاج اندیشه» در کرمانشاه، اظهارداشت: این موسسه دو سال پیش با هدف افزایش اثر گذاری فرهنگی و مذهبی در جامعه توسط طلاب و پاسخ گویی به سوالات و شبهات فرهنگی و اعتقادی مردم به خصوص نسل جوان راه اندازی شده است.

وی افزود: فعالیت اصلی این موسسه در کنار فعالیت های پژوهشی، در حوزه پاسخ به سوالات و شبهات اعتقادی طراحی شده اشت و با استفاده از طلاب مجرب همه روزه به سوالات مردم پاسخ می دهند.

مدیر موسسه منهاج اندیشه با اشاره به طراحی نرم افزار پاسخ به سوالات دینی، توسط این موسسه خاطرنشان کرد: این نرم افزار منحصر به فرد، یکی از بهترین نرم افزارهای کشور در بحث پاسخ به شبهات وسوالات اعتقادی و احکام است که مرکز ملی پاسخگوی به سوالات دینی کشور نیز از این نرم افزار استفاده می کند.

وی گفت: در این نرم افزار، استفتائات دوازده مرجع، رساله های عملیه، مناسک حج، احکام پزشکی و... با قابلیت سرچ بسیار قوی در دسترس علاقه مندان قرار داده شده است.

حجت الاسلام شهبازی با ذکر این مطلب که هم اینک 7 نفر از کارشناسان حوزوی در این مرکز به فعالیت می پردازند، خاطرنشان کرد: پخش آنلاین این مرکز نیز به زودی از طریق سایت اینترنتی منهاج 313 که به زودی در شبکه اینترنت قرار می گیرد راه اندازی می شود.

وی گفت: علاقه مندان برای ارتباط با این مرکز می توانند با شماره تلفن 0831- 8212100، 8212200 و 82121300 تماس حاصل کنند.

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 17:38 ] [ فرزانگان ]
[ ]

"مسجد، جوانان و شبهات دینی" به قلم استاد غرویان منتشر شد

کتاب "مسجد، جوانان و شبهات دینی" به قلم آیت الله محسن غرویان از سوی انتشارات انصارالمهدی منتشر شد.
به گزارش پرس و جو به نقل از رسا، کتاب "مسجد، جوانان و شبهات دینی" به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان از سوی انتشارات انصارالمهدی با همکاری دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد منتشر شد.
این اثر از سری آثار اندیشمندی است که سال‌ها بخشی از فعالیت‌های علمی خود را در زمینه پاسخ به پرسش‌ها نو از دین با توجه به مطالعات عمیق و وثیق در حوزه غرب‌شناسی و مهارت و تسلط در بررسی آرای بزرگان اندیشه سیاسی و فلسفه غرب اختصاص داده و خود از صاحب‌نظران مکتب حیاتبخش صدرایی است.

کتاب مسجد، جوانان و شبهات که با همکاری علی اکبر گندمکار، مجتبی فرهنگیان، محمود حسین‌زاده خراسانی و ابوالفضل نجادی به سرانجام رسیده، در شش فصل معرفت‌شناسی دینی، ولایت فقیه و حکومت دینی، ارتداد از نگاه اسلام، کلام جدید (پلورالیسم)، مدرنیسم و پست مدرنیسم و آزادی و مفهوم آن تنظیم شده است.

مؤلف در پیش‌گفتار آن با اشاره به این‌که جوانان امروز، سرمایه‌های آینده نظام و کشور اسلامی هستند و برای سؤالات و شبهات اعتقادی و فکری خود نیاز شدید به روحانیان فاضل و عالمان متفکر دارند، از مساجد به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پایگاه و پناهگاه نسل جوان نام برده و امام جماعت مساجد را نماد اندیشه و تفکر دینی معرفی کرده است.

همچنین در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «هر مکتب و اندیشه‌ای که زاده می‌شود و در دل طبیعت می‌نشیند در تعامل با محیط و سنت‌های فکری پیش از خود سپهر فرهنگ را سامان می‌دهد و یک نظام فرهنگی را به وجود می‌آورد که آبشخورش همان معرفت مکتب خاص است؛ پاره‌ای از مکاتب، اندیشه‌ها و ادیان تمایل درونی بیشتری برای فرهنگ‌سازی و خلق نظام‌واره‌های معرفتی و اجتماعی دارند و پاره‌ای از چاشنی نامستعدتری برخوردارند».

مجتبی فرهنگیان، معاون پژوهشی دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد در بخش دیگری از مقدمه اثر آورده است: «ساخت مسجد به عنوان نخستین نهاد تأسیسی که حامل خصلت‌های چندگانه عبادی، سیاسی، اقتصادی و نظامی بود و ساختاری شناور برای فردسازی و جامعه‌گرایی ایجاد می‌کرد که در بستر آن حکومت و دولت اسلامی شکل گرفت از نمونه‌های بارز نهادسازی و ایجاد قدرت ساختاری بود».

وی با اشاره به شبهه‌سازی مخالفان با هدف به انزوا کشاندن ایدئولوژیک اسلامی، رسالت نخبگان دین‌اندیش را جز پاسخ‌های منطقی و نظام‌مند به این شبهات نمی‌داند و تصریح می‌کند: «مسجد، جوانان و شبهات دینی در تلاش است تا با نگاهی به عمده‌ترین شبهات فکری، کلامی، سیاسی معاصر پرسش‌هایی از درون متن دین جست‌وجو و با نظام‌مندسازی آن، گوهر درخشان نظام معرفتی رفتاری اسلام را از غبار گرداب شبهات بیرون کشد».

هندسه معرفت دینی، نسبت معرفت دینی با حقیقت دین، عنصر اصلی در معرفت دینی، حقیقت معرفت و معرفت حقیقی به دین، رابطه عقل و متون دینی در فقه، سازگاری جامعه اخلاقی با کدام عقلانیت، معیار تکامل معرفت دینی، دین در خدمت انسان یا انسان در خدمت دین، جهان دینی، جهانی رازآمیز، فقه عرصه تجلیات رازهای دینی و تناسب هویت اسطوره‌ای دین با عقلانیت اسطوره‌زدای جدید از جمله موضوع‌های فصل اول اثر یعنی معرفت‌شناسی دینی است.

در فصل دوم که به موضوع ولایت‌فقیه و حکومت دینی می‌پردازد، عنوان‌هایی همچون حکومت مردم یا حکومت مردمی، انگیز امام خمینی‌(ره) از طرح تئوری ولایت فقیه، رابطه تکلیف حکومت و انسان با حق خدا، اصطلاح زعامت فقیه یا ولایت فقیه، قداست حکومت دینی، تفکیک بین مشروعیت شرعی و مقبولیت مردمی، ارتباط ولی فقیه با مردم ارتباط مریدی مرادی، تفاوت ولایت مطلقه فقیه با دیکتاتوری فقیه و ثمرات نظام ولایت از نگاه قرآن به چشم می‌خورد.

فصل سوم با عنوان ارتداد از نگاه اسلام، موضوع‌هایی را با عنوان تجاهر به ارتداد از جنس تضییع حقوق مردم، ارتداد خود یک نوع خشونت، ارتداد نوعی محاربه و مرتد محارب، مدخلیت عقیده آدمی در انسانیت او، حق دفاع در قلمرو مال و ناموس و عقیده، ممنوع بودن تجاهر به ارتداد، مراد از خشونت مثبت و منفی از دیدگاه اسلام مطرح می‌کند و به تبیین هر یک می‌پردازد.

معنی پلورالیسم، مراد از صراط مستقیم دینی و ملاک استقامت صراط، معنی هدایت، نجات و سعادت، جمعی بودن فهم دین، منافات پلورالیسم دینی با پذیرش مرجع و مفسر رسمی برای دین، ارتباط پلورالیسم دینی و لیبرالیسم، فرق پلورالیسم و آنارشیسم، تفاوت تکثر فتاوی با تکثر قرائت‌های دینی، ملاک ترجیح قرائتی از دین بر قرائت‌های دیگر، مبنای فلسفی عزت و افتخار حسینی، دیدگاه فقه اسلام درباره فمینیسم اسلامی از جمله موضوع‌های فصل چهارم کتاب با عنوان کلام جدید است.

غرض مدرنیته یا عقل جدید از صغیر دیدن عالم، تضاد مدرنهیسم غربی با فلسفه الهی، تفاوت انسان محصول مدرنیسم با انسان محصول دین، جهانی شدن یا جهانی‌سازی، آزادی و مفهوم آن از دیدگاه کلام، مراد از آزادی مثبت و آزادی منفی، جامعه بستر یا جامعه باز، اصل برائت یا احراز صلاحیت و حق انتخاب یا انتخاب حق از جمله عنوان‌های فصل پنجم و ششم این اثر با عنوان مدرنیسم و پست مدرنیسم و آزادی و مفهوم آن است.

گفتنی است، کتاب مسجد، جوانان و شبهات دینی در قطع رقعی، 392 صفحه و با شمارگان سه هزار نسخه به تازگی از سوی انتشارات انصارالمهدی با همکاری دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد منتشر شده است.

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 17:37 ] [ فرزانگان ]
[ ]

معرفی رشته پرستاری

پرستاري رشته‌اي است كه در كشور ما ناشناخته مانده است و بيشتر افراد با شنيدن نام پرستار تنها تزريقات و كمك‌هاي اوليه در ذهنشان نقش مي‌بندد. 
برخلاف اين تصور ناقص، پرستار يك عضو مهم در تيم مراقبت بهداشتي است و نقش ارزنده اي در پذيرش، آماده سازي، مراقبت و حمايت‌هاي روحي، جسمي و اجتماعي بيمار دارد.
تلاش پرستار براي پذيرش واقعيت‌ها و تطبيق با تغييرات بالقوه و پذيرش زندگي جديد و يا تحمل طول دوره درمان وظيفه سنگين و ارزنده پرستار است.
پرستاري علم است چون نيازمند فراگيري علوم مرتبط با اين رشته است و هنر است چون توانايي ارتباط خوب و سنجيده با بيمار و اطرافيانش را مي‌طلبد.
اين رشته در مقطع كارشناسي پيوسته، كارشناسي ارشد ناپيوسته و دكتري با گرايش‌هاي مختلف در كشور دائر است.
اخيرا مركزي به نام نظام پرستاري مانند سازمان نظام پزشكي تأسيس شده است.
در خصوص اين رشته صبر و حوصله و مطالعه دقيق در ابعاد اين شغل سنگين را توصيه مي‌كنيم.
طول دوره تحصيل (براي مقطع كارشناسي) حدود 4 سال است.

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 17:36 ] [ فرزانگان ]
[ ]

معرفی رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشكي هدفش از تربيت دانشجو پيشگيري و درمان بيماري‌‌هاي دهان و دندان و تامين بهداشتي عمومي دهان و دندان است.
علاوه بر اين رشته، دو رشته ديگر نيز وجود دارد كه ارتباط نزديكي با اين رشته‌ها دارند: پرستاري دندانپزشكي و پروتز‌هاي دنداني .
پرستاري دندانپزشكي در مقطع كارداني ارائه مي‌شود و فقط خانم‌ها در آن پذيرفته مي‌شوند. دانشجويان در اين رشته در طول دوره تحصيل با اصول و كليات مربوط به دندانپزشكي آشنا شده ، در پايان دوره تحصيل مي توانند به عنوان دستيار در مطب هاي دندانپزشكي مشغول كار شوند.
پروتز‌هاي دنداني نيز در مقطع كارداني ارائه مي‌شود. دانشجويان در اين رشته‌ها در طول دوره تحصيل با روش ساخت انواع دندان‌هاي مصنوعي آشنا مي‌شوند و در مطب دندانپزشكان به عنوان دستيار مشغول كار مي‌شوند ضمن اينكه مي‌توانند مجوز لابراتوار دندانسازي نيز دريافت كنند.
طول دوره تحصيل رشته دكتري دندانپزشكي حداقل 5/5 و حداكثر 8 سال است دانشجويان اين رشته مقطع خود را در دو بخش سپري مي‌كنند. مقطع قبل از علوم پايه و مقطع بعد از علوم پايه. يعني پس از ورود و سپري كردن دروس پايه عمومي در مدت 2 سال، براي ورود به دوره نيمه تخصصي و تخصصي بايد در امتحان جامع علوم پايه كه هر سال از سوي وزارت بهداشت برگزار مي‌شود شركت و نمره قبولي دريافت كرد در حال حاضر حدود 14 دانشگاه براي دوره دكتراي حرفه‌اي دانشجو مي‌پذيرند. 
ضريب دروس زيست 4 ، فيزيك 2 و شيمي 3 براي اين رشته در نظر گرفته شده است.

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 17:35 ] [ فرزانگان ]
[ ]

عرضه نرم‌افزارهای پرسمان دینی

انجمن گفتگوی دینی زیر نظر مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی اقدام به تولید و انتشار نرم افزار های پرسمان دینی در سه قالب موضوعی، مناسبتی و کتاب های اجرایی نموده است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، از ویژگی های این نرم افزارها وجود مجموعه ای از پرسش و شبهات دینی همراه با پاسخ است که در این انجمن بین کارشناسان دینی انجمن و کاربران مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است.اتقان علمی، اختصار، دسته بندی مناسب،حجم کم و قالب گرافیکی زیبا از دیگرویژگیهای این نرم افزار ها به شمار می رود.

همچنین از اقدامات ابتکاری بخش نرم افزار انجمن گفتگوی دینی ، می توان به نرم افزار سالنامه انتظار 90 با دانلود بیش از 37 هزار و نرم افزار جدید افزونه دسکتاپی، شوق انتظار با بیش از 10هزار دریافت اشاره کرد.

در بخش نرم افزار های موضوعی نرم افزار یاوران دجال (ضد وهابیت) با 38 هزارو 900بار دانلود و در بخش مناسبتی زیارت عاشورا با 10هزارو 500 بار دانلود و در بخش کتاب های اجرایی قضاوت های امیرالمومنین علی علیه السلام با 13هزارو 316 بار دانلود، بیشترین استقبال را از جانب کاربران داشته اند.

برپایه این گزارش، دانلود این نرم افزارها از طریق پایگاه www.askdin.comرایگان بوده و امکانات و قابلیت های متنوعی دارد.

گفتنی است، انجمن گفتگوی دینی که با نظارت و پشتیبانی علمی کارشناسان و متخصصان دینی مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی اداره می شود، دارای انجمن های تخصصی و دینی در زمینه قرآن و حدیث ، کلام و عقاید ، احکام شرعی ، اخلاق و عرفان، تاریخ اسلام، مشاوره و انجمن فرهنگی و نرم افزارهای دینی یکی از پربازدیدترین انجمن های دینی در ایران می باشد در پنجمین جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال در سال 1390 حائز رتبه اول در عرصه فرهنگ و اندیشه گردید.

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 17:34 ] [ فرزانگان ]
[ ]

 

 

دانش‌آموزان گرامی!

ضمن آرزوی موفقیت برای شما در همه‌ی امتحان‌های زندگی، امیدوار هستیم با مطالعه و بهره‌برداری از بایگانی امتحانات نهایی، با آرامش خاطر در جلسه‌ی امتحان حاضر شده و با کسب نمرات بالا، سال تحصیلی جاری را با موفقیت پشت سر بگذارید. در بخش بایگانی امتحانات نهایی شبکه‌ی رشد، کلیه‌ی سؤالات و پاسخ‌های امتحانات نهایی سال سوم متوسطه از سال تحصیلی ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ در دسترس شما قرار دارد. همچنین شما می‌توانید هر سال در موعد امتحانات نهایی (خرداد ماه)، سؤالات و پاسخ‌های امتحانات نهایی سوم متوسطه در آن سال را حداکثر ۵ ساعت بعد از بازگشت از جلسه‌ی آزمون، با مراجعه به این بخش مشاهده نمایید.
 
 
today exams
    
نظری علوم و معارف اسلامی ادبیات فارسی تخصصی
نظری ادبیات و علوم انسانی ادبیات فارسی تخصصی
21 خرداد 1393
نظری علوم تجربی ادبیات فارسی (۳)
نظری ریاضی فیزیک ادبیات فارسی (۳)
21 خرداد 1393
 
[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 17:30 ] [ فرزانگان ]
[ ]

کشف امواج گرانشي

 

 

چندي پيش تولد آينشتاين بود و همينطور روز عدد پي. چند ماهي‌ست که دنياي فيزيک اخباري تقريباً انقلابي را به رسانه‌ها اعلام مي‌کند. پژوهشگران آزمايش BICEP2 در قطب جنوب اولين گواه را بر آشکارسازي امواج گرانشي اعلام کردند. اين آخرين موردي است که خود آينشتاين در محاسبات و ايده‌ي آن دخيل بوده (سياه چاله به عنوان يکي از مهمرين ايده‌هاي نسبيت عام همچنان به صورت رازي سر به مُهر باقي مانده‌اند).
حدود ۱۰۰ سال قبل آينشتاين نسبيت عام را تببين کرد. اين نظريه آخرين و مهم‌ترين سهم آينشتاين در علم بود. در مقالات متعددي مي‌توانيد با اين نظريه آشنا شويد. براي اينکه خلاصه‌اي بسيار کوتاه در مورد نسبيت عام نوشته باشيم: نسبيت عام عالم را در ابعاد بزرگ، سيارات، ستارگان، کهکشان‌ها، خوشه‌هاي کهکشاني، و فراتر توصيف مي‌کند. مکانيک کوانتم دنياي مقياس ريز مثل اتم‌ها، ذرات زيراتمي را توصيف مي‌کند. سال‌ها نظريه‌پردازان، سعي داشتند اين دو نظريه را يکي کنند و نظريه‌ي وحدت را فرمول بندي کنند.
 

نسبيت عام عالم را در سه بُعد فضايي و يک بُعد زماني در نظر مي‌گيرد. يعني تمام رويدادها و خود عالم در اين ۴ بُعد غوطه ور هستند. اين تصوير چهار بُعدي از عالم براي شبيه سازي و حتي تصور  پيچيده است. اخيراً نظريه‌هايي ارائه شده که بر چندکانه بودن زمان تأکيد دارند. و البته فضا هم وارد ابعاد بالاتري مي‌شود. ولي فعلاً لازم نيست خيلي نگران اين مسئله باشيم.

تصوير اين قضيه را ساده مي‌کنيم: فرض کنيد فضا-زمان يک بوم نقاشي تخت است.

 
 اجسامي با جرم مشخصي چون خورشيد، اين بوم را دچار اعوجاج مي‌کنند، به طوريکه ديگر اجسام که در مسير نزديک اين‌ها سفر مي‌کنند، مسيري منحني خواهند پيمود. پس گرانش از انحناي فضا-زمان به وجود مي‌آيد. اين مسئله از قوانين نيوتن فراتر مي‌رود. چون در قوانين نيوتن گرانش نيروي نامرئي است که در آن واحد بين دو جسم رد و بدل مي‌شود. اين همزماني، کُنش نامرئي در فاصله‌اي معين است که حتي در زمان نيوتن هم قانع کننده نبود.
اخيراً نسبيت عام تصوير قانع کننده‌تري از گرانش به نمايش گذاشته، و ثابت کرده که قابليت پيش بيني مواردي را دارد که قوانين نيوتن فاقد آن هستند. مانند حرکت‌هاي پيچيده‌ي عطارد در زمان نزديک شدن به خورشيد. وقتي جسمي جرم دار شتابدار مي‌شود، نسبيت عام پيش بيني مي‌کند که امواج گرانشي به وجود مي‌آيند که در فضا-زمان موج ايجاد مي‌کنند. معمولاً اين امواج بسيار کوچک هستند، ولي بزرگتر از نمونه‌هايي چون برخورد سياه‌چاله‌ها هستند. اين امواج با گذر از زمين باعث مي‌شوند که سياره‌ي ما به آرامي منبسط و منقبض شود! ولي مسئله اين است که بسيار کوچک هستند.
چند آزمايش تاکنون سعي بر آشکارسازي آن‌ها کرده‌اند. چالش آشکارسازي آن‌ها اثرات متعددي چون لرزش ارتعاشي روي زمين دارند! بسياري از اين آزمايش‌ها به دنبال امواجي قابل رويت هستند؛ يعني تصويرسازي از عالم اوليه. عالم اوليه ظاهراً دوره‌ي انبساطي سريعي به نام تورم داشته. در طول اين دوره، تورم امواج گرانشي عالم اوليه بسيار ضعيف تقويت مي‌کند. اين امواج بايد بر الگوي پراکندگي نور اوليه که از مرزهاي عالم قابل مشاهده آمده تأثير داشته باشند. اين نور يا موج رسيده را تابش ميکروموج مي‌ناميم.
 
 
 
آزمايش‌هاي بسياري از جمله BICEP2 به دنبال ردگيري امواج بوده‌اند. در فيزيک بايد هر آزمايشي با آزمايش‌هاي بعدي تاييد شود در غير اين صورت احتمال اينکه فرضيه اشتباه باشد بسيار زياد است. آشکار سازي امواج گرانشي براي فيزيکدانان هيجان انگيز است. روش‌هاي غيرمستقيمي از جمله حرکت تپ‌اخترها هم وجود دارد. چيزي که براي فيزيکدانان فوق العاده جالب بوده، اطلاعات ارزشمندي است که از عالم اوليه مي‌توان کسب کرد؛ مانند انبساط سريع عالم، به نام تورم، و حتي جالب‌تر از آن ويژگي‌هاي بنيادي گرانش. اطلاعاتي که از سيگنال‌هاي گرانشي مي‌توان به دست آورد، در مدل‌هاي مطرح عالم اوليه نقش خواهند داشت و شايد ما را وارد طبيعت و بنيان گرانش کنند. اينجاست که فيزيکدانان مي‌توانند به وحدت گرانش و کوانتم فکر کنند.
 
به روز رساني بعد از اعلام نتايج تيم BICEP2
 
 در اين بخش چند اصطلاح فني مورد استفاده قرار گرفته که با استفاده از کلمات کليدي اين بخش مي‌توانيد به زبان ساده مطالب مورد نياز و مفهومي مربوطه را بخوانيد. 
تيم BICEP2 دسامبر ۲۰۱۳ نتايج مهمي را اعلام مي‌کند. اين نتايج برآن بودند که اختلالاتي را در سينگال‌هاي B امواج زمينه کيهاني (CMB) مشاهده کرده‌اند. از جاييکه اثرات اين اختلال دو روايت مي‌تواندداشته باشد، تأييد نهايي به آزمايش BICEP3 موکول مي‌شود ولي به احتمال قوي اين رويداد فيزيکي مانند کشف ذر‌ي هيگز بوزون گونه تأييد خواهد شد و شايد گواه آن قوي‌تر از هيگز هم باشد. سينگال‌هاي دريافتي اگر مربوط به اثرات نه چندان محسوس امواج زمينه کيهاني باشند، معنايي بسيار عميق در آن نهفته است! انتظار براي کشف ذره‌ي حامل گرانش به نام گرويتون! اين ذره طبق مدل استاندارد ذرات بايد اسپين ۲ داشته باشد و سيگنال نيروي گرانش را حمل کند. درست مانند فوتون و گلئون، و ذرات حامل ديگر که نيروهاي مختلف از جمله، ضعيف، قوي را منتقل مي‌کنند. ولي نتيجه‌ي بعدي جالب‌تر است. چگونه دنبال گرويتون بگرديم؟ و در نهايت، اگر اين ذره‌ي اسپين ۲ وارد مدل استاندارد ذرات شود، همه چيز در ذرات يکبار بايد مرور شده و درآيندهاي نه چندان دور گرانش و مکانيک کوانتمي يعني ابعاد بزرگ و کوچک بنا به شواهد آزمايشگاهي و رصدي باهم متحد خواهند شد. اندازه‌گيري‌هاي اخير با درستي موج گرانشي توافق خبوي دارد. منتهي هنوز معلوم نيست خطايي در کار بوده يا پديده‌ي ديگري آشکار سازي شده و يا موج گرانشي ناشي از ميدان‌هاي گرانشي و موج ضربه‌هاي اوليه را رصد کرده‌ايم.
 
شايد عجيب‌تر و جالب‌تر هم اين باشد که آينشتاين همچنان با نسبيت عام خودش پيشتاز است و به تنهايي در مقابل دنياي ذرات بنيادي قد علم کرده. البته بارها اشاره کرديم در مطالب مختلف که او در اين کار تنها نبود ولي ايده هاي نسبيت عام از خودش بود و ديگران با حل معادلات مختلف از معادله‌ي آينشتاين در شرايط مرزي مختلف به نتايج مختلف رسيدند. از سياه چاله ها تا گرويتون. 
 
[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 17:28 ] [ فرزانگان ]
[ ]

مصاحبه با جان کانوی - قسمت ششم

نگه داشتن ۶ توپ در هوا


چگونه مي‌توانم اين کار را انجام دهم؟ نمي‌دانم. من به طرز عجيبي خوشبختم. من دقيقا يادم مياد که استاد دوره ليسانسم به همسرم گفت که جان موفق نخواهد شد. او پرسيد چرا. و استاد جواب داد «خوب واضح است، به اين دليل که او کاري‌هاي لازم برای موفقيت در رياضيات را انجام نمي‌دهد». و کاملا حق با او بود. من حقيقتا کاري در حوزه رياضي انجام نمي‌دادم. اما هرچه انجام دادم، به نحو احسنت انجام دادم. من در واقع دستور‌العملي از موفقيت در دست داشتم و آن همان نگه داشتن ۶ توپ در هوا بود. اما در حال حاضر به علت ضربه‌اي فيزيکی که به من وارد شد، نمي‌توانم اين توپ‌ها را به‌خوبي قبل کنترل کنم. ولي چيزي که مي‌خواهم بگويم اين است: هميشه فکر کردن به ۶ چيز در يک لحظه. نه دقيقا در يک لحظه، ولي در يک زمان شما مساله‌ای داريد که هيچ پيشرفتي در آن ندرید، و شما به‌سمت مساله‌ی دیگری می‌روید. من يک مجموعه براي خود درست کردم: يکي از مساله‌ها مي تواند يک جدول کلمات در يک روزنامه يا چيزي شبيه آن باشد، امروزه می‌تواند یک سودوکو باشد. يکي از آنها مي‌تواند مساله‌اي باشد که اگر آن را حل کنم منجر به معروفيت من شود و آن مساله آنقدر سخت است که توقع ندارم که حلش کنم ولي باز هم دست از تلاش بر نمي‌دارم چون مي‌دانم که ارزشش را دارد. حتي ممکن است که اين مساله از نوعي باشد که تنها با تلاش زياد و شبانه‌روزي بتوان آن را حل کرد. و وقتي که اين عذاب وجدان به اندازه کافي افزايش يافت –و من در کمبريج به خاطر اينکه هيچ کار و تلاشي نکرده بودم دچار عذاب وجدان شده بودم و احساس گناه مي کردم- مي‌توانيد پيشرفت کنيد. برخی از مساله‌ها هم وجود دارند که هيچ وقت به‌طور کامل حل يا رفع نمي‌شوند و حتي بسياري مواقع مي‌توانند به‌دردبخور باشند. در نتيجه اين همان دستور‌العمل موفقيت من بود. من فکر نمي‌کنم که شما از من دستور‌‌العملي برای موفقیت بخواهید. احتمالا خودتان دستور‌العملی را داريد.

 


جوريس: فقط کمي.

 

کانوي: به‌هر حال، کمی برای شما خرج دارد. ]مي‌خندند[

از رياضي لذت ببريد

 

اشلايشر: چه پيغامي براي شرکت‌کنندگان اين دوره مدرسه تابستاني يا شرکت‌کنندگان آتي داريد؟

 

کانوي: مهم‌ترين بخش پيغامم اين است: خودتان را سرگرم کنید! البته چيزهاي ديگري هم هست: خود را با تنبلی و وقت تلف کردن سرگرم نکنید. اگر به اين نقطه برسيد که شما بايد درس بخوانيد و دانشي را که به‌دست مي‌آوريد به‌طور عميق درک کنيد، آن‌گاه است که سرگرم شده‌اید. خب، می‌توانید به کارهاي ديگري بپردازيد، بی‌خیال آن شوید، بگذارید از ذهن‌تان دور شود، و دوباره به سراغش بازگردید. اين دستورالعمل من برای هر چیزی است. من از تمام لحظات زندگيم وقتي که با رياضي کار مي‌کردم لذت مي‌بردم. پستي و بلندي‌هاي زيادي در زندگيم داشتم، اما همه آنها منحصرا به رياضي مربوط نمي‌شدند. رياضي هميشه براي من حکم آرامش‌دهنده را داشت. اگر زندگي مرا به نقطه اوج بکشاند، در آن لحظه مي‌‌توانم به رياضي فکر کنم و تمام مشکلات شخصيم را کنار بگذارم. در حال حاضر اين خيلي مشکل است. من با عصا راه مي‌‌روم، با پاي صدمه‌ديده از خواب بلند مي‌شوم و همیشه از اين موضوع آگاهم که من در سن هفتادـسالگي هستم. من هميشه عادت داشتم که فکر کنم که ۲۵ ساله هستم- من تقريبا تا ۴۵ سالگي همان فرد ۲۵ ساله مانده بودم. اما در حال حاضر ديگر آن احساس ۲۵ سالگي را مثل قبل ندارم. اين خيلي ناراحت‌کننده است. کهولت سن کاملا مرا فرا گرفته است.

 

اشلايشر: اما من هنوز مي‌توانم به جرات بگويم که اين همان خنده، همان الهام، همان عمق رياضي است که شما ۲۵ سال پيش هنگامي که من با شما در پرينستون ملاقات کردم، داشتيد. اين همان چيزي است که من از آن لذت مي‌برم و مطمئن هستم که همه دانش‌آموزان هم از آن لذت مي‌برند.

 

کانوي: سعي نکنيد مرا دلداري دهيد. من احساس پيري مي‌کنم. من ديگر آن احساس خلاق بودن را که در چند دهه پيش داشتم را ندارم. من به‌طور کامل نمرده‌ام، چراکه قضيه اراده آزاد را ثابت کردم. اين يک کار خلاقانه خوبي بود و من به آن افتخار مي‌کنم. اما اين ايده به آن سرعتي که قبلا به‌کار برده مي‌‌شد، استفاده نمي‌شود. 

 

اشلايشر: اين قضايا هر روز به‌کار برده نمي‌شوند ولي آنچه که در تک‌تک روزها استفاده مي‌شود- و شايد اين يک نتيجه‌گيري خوب از اين مصاحبه باشد - اين است که دانش‌آموزان از اين که شما را اينقدر نزديک و قابل دسترسي حس مي کنند، خوشحال هستند. من در همين جا مي‌خواهم از شما بسيار شما تشکر کنم به خاطر اينکه به برمن و به اين دوره از مدرسه تابستاني بين‌المللي تشريف آورديد.

 

کانوي: من هم مي‌خواهم از دعوتتان تشکر کنم. من دانش‌آموزان را دوست دارم و از صحبت کردن و بازي کردن با آنها لذت مي‌برم و هر زمان که بتوانم به سوالات رياضيشان جواب خواهم داد. و در واقع زندگي من همين است: تلاش براي پيدا کردن جواناني که به آنها چيزهايي بياموزم و نه تنها براي آموزش بلکه با آنها بازي کنم و حتي اگر لازم باشه از آنها چيزهايي ياد بگيرم.

 

اشلايشر: ما از حضورتان در اينجا بسيار خرسنديم. خيلي ممنون.

 

کانوي: متشکرم.

 

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 17:28 ] [ فرزانگان ]
[ ]

مصاحبه با جان کانوی - قسمت پنجم

تاثيرات خوب يا بد؟


اشلايشر: حال مي خواهم از شما چيز متفاوتي بپرسم. برخي از دستاوردهاي شما تاثير بزرگ و به‌سزايي بر روي مردم گذاشته است، مخصوصا بر روي جوانان و خيلي از آنها را به‌عنوان يک نقش کليدي و مهم در نظر مي‌گيريد. چه احساسي درباره آنها داريد؟

 

کانوي: اجازه بدهيد اين نکته را عرض کنم که درست است من تاثير بزرگي بر خيلي از افراد گذاشته‌ام اما برخي از اين تاثيرات، تاثير بدي بوده‌اند.

 

اشلايشر: چرا اينگونه بوده است؟

 

کانوي: من خيلي احساس گناه مي‌کنم. من يک فرد مشخصي را در ذهنم دارم. او نتوانست مدرک دکترايش را بگيرد، چونکه بيش از اندازه مشتاق انواع بازي‌هايي شده بود که من بهش آموخته بودم. من گمان مي‌کنم که اين موارد بسيار اتفاق افتاده، ولي نه به گستردگي اين آسيبي که من به اين شخص وارد کردم و مانع از پيشرفتش در حرفه‌اش شدم، اما اين کار هم سخت است که مردم را مجبور به تمرکز بر روي کاري کرد که بايد انجام دهند، چرا که من چيزهايي مي‌گويم که آنها بيشتر به آن اشتياق دارند. بنابراين من بيشتر از اين مي‌ترسم که بر روي مردم تاثير بگذارم.

 

اشلايشر: اجازه بدهيد سئوالي را که در اول مصاحبه پرسيدم باز هم مطرح کنم. چرا تصميم گرفتيد که بيايد به مدرسه تابستاني و وقتتان را صرف صحبت کردن با دانش‌آموزان بکنيد؟

 

کانوي: اول از همه به اين مورد که ممکن است تاثيري دررفتار و روش آنها داشته باشم اشاره مي‌کنم: من نمي‌توانم تاثير به‌سزايي در يک يا چند هفته داشته باشم. بقراط (Hippocrates)، پدر علم پزشکي مي‌گويد «ابتدا زیان نرسان (First, do no harm)». بنابراين وقتي که من به يک همچين مدرسه تابستاني مي‌آيم، مطمئن هستم که هيچ تاثير و آسيبي نمي‌رسانم و فقط در حد عمل کارم را پيش مي‌برم.

 

اشلايشر: من تعجب می‌کنم که شما نگران همچين مساله‌اي هستيد.

 

کانوي: من احتمالا کارم را خوب انجام مي‌دهم. در اينجا بايد چيزي را يادآور شوم، من کتاب «درباره‌ی اعداد و بازي‌ها (On Numbers and Games)» را نوشته‌ام. درست چند وقت قبل از آن کتابي از جان بونيان (John Bunyan) به نام پیشرفت زائر (The Pilgrim's Progress) را خواندم. او در اول کتابش ريتم جالبي به‌کار برده بود. او گفت که کتابش را به افراد مختلف نشان داده و بعضي از آنها گفتند که «جان اين کتاب را کپي کرده است» و برخي ديگر مي‌گفتند که «نه اين طور نيست». بعضي ها مي گفتند «اين ممکن است خوب پيش رود» و بقيه در پاسخ مي‌گفتند «نه». اين ريتم براي پذيرش کتابم خيلي جالب به نظر مي‌رسيد به‌طوري که آن را در آخر قسمت مقدمه کتاب درباره اعداد و بازي‌ها نقل قول کردم. در ضمن اين را هم بگويم که من در همان زنداني که جان بونيان حدود ۳۰۰ سال پيش زنداني شده بود زنداني شدم. وقتي که من يک دانش‌آموز بودم، در تظاهرات «مخالفت با بمب» شرکت کردم. در آن زمان يک رئيس کلانتري آمد و از هر کس چند تا سوال پرسيد و در نهايت ما را روانه زندان کرد. فکر نکنم که آن زندان دقيقا همان جايي بود که جان بونيان در آنجا زنداني شده بود ولي ساختمانش کاملا قديمي بود. همين امر سبب شد که من يک حس هم‌نوعي با جان بونيان پيدا کنم. کتاب او پیشرفت زائر نام دارد و خود او هم مسيحي است. من آدم مذهبي نيستم، يعني نه به اندازه جان بونيان. به‌خاطر همين اين کتاب در برخي موارد با عقايد من سازگاري نداشت، به جز اين مورد که من توانستم آن را تشخيص داده و درک کنم و آن «‌لجن‌زار ياس و نااميدي» بود که گزاره‌اي بود که جان از آن جهت ارجاع به شروع افسردگي استفاده کرده بود.

 

اشلايشر: براي چه مدت؟

 

کانوي: من در سال 1993 خيلي افسرده بودم. من حتي دست به خودکشي هم زده بودم. و تقريبا به مرگ هم نزديک شده بودم. اين افسردگي ناشي از يک مشکل شخصي بود و آن هم اين بود که من در ازدواج شکست خورده بودم.

 

اشلايشر: من مي‌خواستم در مورد مدتي که در زندان بوديد سوال کنم.

 

کانوي: فکر مي‌کنم حدود ۱۱ روز بود. اين تنها عددي است که به ياد مي‌آورم. ديگر کم‌کم نمي‌توانم خيلي به حافظه‌ام اعتماد کنم. من در حال حاضر يک شرح‌حال-نويس (بیوگراف) دارم به نام سيبان روبرتز. او قبلا زندگي‌نامه کوکستر (Coxeter)، هندسه‌دان معروف را نوشته است. او از من خواست که زندگي‌نامه من را هم بنويسد، من در ابتدا مخالفت کردم ولي بعد با پافشاري که او انجام داد بالاخره قبول کردم. در طول اين مدت من چيزهايي درباره کارهايي که انجام داده بودم را براي سيبان بازگو کردم و او گفت «اين چيزهايي که مي‌گوييد با آنچه که در نامه‌اي که براي مارتين گاردنر در ۲۷ جولاي سال ۱۹۶۰ نوشته بوديد همخواني ندارد.» و اين نشان مي‌دهد که ديگر حافظه‌ام قابل اعتماد نيست. و نقش من، همان طوري که من به‌ياد مي‌آورم، هميشه بهتر از آن چيزي است که سيبان پيدا کرده و يا آنچه واقعيت نشان مي‌دهد.

 

 

اشلايشر: شما چندين بار به مارتين گاردنر اشاره نموديد. او يک کتاب به شما تقديم کرد.
کانوي: بله ولي يادم نمي‌آید چه کتابي. احتمالا کتاب «کارناوال رياضي (Mathematical Carnival)» بود. وقتي که من به همراه الوين برلکمپ (Elwyn Berlekamp) و ريچارد گاي کتاب «راه‌هاي پيروزي (Winning’s Ways)» را نوشتيم، آن را به مارتين هديه داديم. من متن تقديمي را يادم نمي‌آيد.

 

اشلايشر: «تقديم به مارتين گاردنر، کسي که بيشتر از همه رياضي را به بيشتر مردم معرفي کرد.»

 

کانوي: بله همين بود «کسي که رياضي را به ميليون‌ها نفر بيشتر از بقيه معرفي کرد». ما عمدا از کلمه ميليون‌ها استفاده کرديم، چون لانسلوت هوگبن (Lancelot Hogben) کتابي نوشت به نام «رياضي براي ميليون‌ها (Mathematics for the Millions)». من فکر مي‌کنم که اين متن تقديمي کار درستي بوده است، و شگفت‌آور است که مارتين گاردنر این کار را کرد، چراکه او خيلي رياضي بلد نبود. او در واقع زیاد کار ریاضی انجام نمی‌داد، شايد هم اين زياد منصفانه نباشد که بگوييم او رياضي را نفهميد. من کتاب مقالات او را چند بار خوانده‌ام. او يکي از بامعلومات‌ترین انسان‌ها بود، و اين امر کاملا در کتاب مقالاتش مي‌درخشيد. اما از بخت بد او، او هنوز براي «بازي‌هاي رياضي» خود، که ۲۰ سال پيش يا بيشتر نوشته بود، در ستون نشریه‌ی Scientific American معروف است. اين موضوع خيلي پوچ و بيهوده است. او بر حسب اتفاق در قسمت بازي‌ها قرار گرفت: او مقاله‌اي درباره hexaflexagons، که يک اسباب‌بازي کاغذي است که شخص ديگري آن را کشف کرده است، می‌نویسد. اين ستون هنوز مال او نبود و اين تنها يک مقاله از يک مجله بود. او سال پيش، پس از گذشت چند ماه از تولد ۹۵ سالگيش دار فاني را وداع گفت.

 

اشلايشر: بسيار خوشحاليم که در کنار ما يکي از شرکت‌کنندگان جوان به‌نام جوريس حضور دارد. جوريس سوالي از پروفسور کانوي دارد.

 

جوريس: پروفسور کانوي، شما چه‌کار کرديد که به جايگاهي که الان در حرفه‌تان داريد رسيديد؟

 

کانوي: ]مي‌خندد[ من پير شده‌ام. جواب اين سئوال کمي سخت است. من بعضي اوقات به اين افتخار مي‌کنم که براي يک جايگاه دانشگاهی در زندگيم اقدامی نکردم. چيزي که اتفاق افتاد اين است: من بعد از دريافت مدرک دکترايم، در طول خيابان اصلي کمبريج راه رفتم. مدير گروه دانشکده رياضي گفت «اوه کانوي براي پيدا کردن شغل چي کار کردي؟» و من گفتم «هيچي». او گفت «حدس می‌زدم جوابت اين باشد، به هر حال ما يک جايي در دانشکده‌مان داريم و من فکر مي‌کنم که تو بهتره براي به‌دست آوردن آن جايگاه اقدام کني» و من گفتم «چگونه اقدام کنم؟» و او گفت «يک نامه به من بنويس» و من گفتم «چه چيزهايي را بايد در نامه ذکر کنم؟» او صبرش را از دست داد، دست کرد درون جيبش و يک نامه در آورد و برايم خواند «پرفسور کسِلز (Cassels) عزیز – اين اسمش بود- من درخواست کار دارم برای نقطه-نقطه-نقطه.». او نامه را به من داد و من هم زير آن را امضا کردم. خوب مي‌شد اگه من اين کار را به‌دست مي‌آوردم اما نشد. من همان سال نه ولي سال بعد از آن توانستم يک کاري در همان حوزه به‌وسيله همان نامه بدست آورم.
 
خداحافظي در فرودگاه بعد از يک ملاقات دوستانه: دريک اشلايشر و جان کانوي

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 17:27 ] [ فرزانگان ]
[ ]

مصاحبه با جان کانوی - قسمت چهارم

اختراع بازي زندگي

 

اشلايشر: چه چيز باعث شد که شما بازي زندگي را اختراع کنيد؟ و اين اختراع شما چگونه اتفاق افتاد؟

 

کانوي: من درباره‌ی روياي جوانيم با شما صحبت کرده بودم که اگرچه خيلي دور از انتظار نبود اما مي‌تواند تنها فقط در گوشه‌اي اتفاق بيفتد. يکي از مجموعه کتاب هاي نارنجي پرينستون به نام مطالعات اتوماتا، موضاعات بسياري را جهت تفکر بر روي آنها به من نشان داد. يکي از آنها توجه به اتوماتاي سلولي فون نويمن (von Neumann) بود که يک وسيله محاسباتي عمومي بود که مي‌توانست با ديگر رايانه‌ها رقابت کند. اين يک چيز پيچيده‌اي بود با ۲۹ حالت و همسايه‌اي از ۵ سلول، و داراي ليست بلند-بالايي از قوانين نقل و انتقالي بود که به‌طور مجازي غيرقابل بررسي بود. فون نويمن اين را با دقت طراحي کرد به‌طوريکه انگار اين چيز کاملا جامع است. من فکر مي‌کردم که لازم نيست شما آن را طراحي کنيد، چرا که اين معمولا به‌طور خودکار اتفاق مي‌افتد و داراي مقدار قابل توجهي پيچيدگي است.
يک استعاره که مدت طولاني با من است به شرح زير است: من دوست دارم که يک خانه بزرگ سيم‌کشي شده با ابزارآلات منطقي مانند گيت‌هاي AND, OR و NOT داشته باشم. تصور کنيد يک شخص ديوانه آنجا زندگي مي‌کند که به‌طور تصادفي ابزارهاي مختلف را به يکديگر لحيم مي‌کند. سپس با داشتن فرصت کافي مي‌توانيد ياد بگيريد که چگونه اين وسيله‌ها را برنامه‌ريزي کنيد و نياز به هوش زياد طراحي نيست، چرا که بستن و برنامه‌ريزي مدارهاي بزرگ غيرقابل پيش‌بيني بوده و احتمالا جامع است. اين ايده همچنين مقاله مرا درباره جايگشت‌هاي غیرموسیقیایی (amusical permutations) مورد توجه قرار داد، مقاله‌اي که من براي  American Mathematical Monthlyنوشته بودم و شما مرا به‌منظور بحث و گفتگو درباره آن دعوت نموديد.
اين مورد ممکن از در مواقع مختلف اتفاق بيفتد که مردم چيزي شبيه اظهارات عمومي را اثبات کرده‌اند و سپس شروع کردند به فکر کردن در اين مورد که آن چيز اثبات شده تخميني از اين است که يک وسيله عمومي تا چه حد مي‌تواند پيچيده باشد. اجازه بدهيد براي شما مثالي بزنم. گودل (Godel) قضيه معروفش که همان قضيه ناتمامیت (incompleteness theorem) است را با استفاده از اختراع چيزهايي براي گزاره‌ها که آنها را «اعداد گودل» ناميد، به اثبات رساند، و سپس درباره گزاره‌اي با عدد گودل n صحبت کرد و آن را براي پارامتري مساوي n تخمين زد و همين طور ادامه داد. اين کتاب سعي بر اين داشت که اين نکته را بازگو کند که عدد گودل در هر گزاره‌اي و با هر اشتياقي بايد به‌طور باورنکردني بزرگ باشد، اما من دقيقا نمي‌دانم چرا بايد تا اين حد بزرگ باشد. مشابه آن در جاي ديگري مکررا تاکيد کرده است که ماشين تورينگ عمومي بايد کاملا پيچيده باشد، اما باز هم من نمي‌دانم چرا حتما بايد اين گونه باشد. مي‌دانيد، اتوماتاي سلولي عمومي فون نويمن داراي ۲۹ گزاره با قوانين نقل و انتقالات پيچيده است، و من  به آن اهميت زيادي نمي‌دادم، بنابراين سعي کردم تا يک اتوماتاي شبيه به آن پيدا کنم که همانند آن عمومي هم باشد.
بازي زندگي اولين تلاش من در اين زمينه بود. البته زياد هم مطمئن نيستم که اوليش بود. و حدس مي‌زدم که عمومي خواهد شد.

 

 

اشلايشر: و چگونه آن را کشف کرديد؟

 

کانوي: من ده‌ها اتوماتاي مختلف را آزمايش کردم، نه فقط به‌خاطر اينکه بفهمم کداميک عمومي و جامع هستند، بلکه به خاطر اينکه اين يک کار خيلي سختي بود. من سعي کردن قوانيني را طراحي کنم که در رفتار غير قابل پيش‌بيني باشند اما طوري باشند که من بتوانم به‌مدت کافي بر روي آنها مطالعه کنم و بفهمم که چگونه مي‌توانم آنها را برنامه‌ريزي کنم. اگر به شما آن خانه کابلي که قبلا گفتم را نشان دهند و يا فقط يک روز در آن به‌سر ببريد نمي‌توانيد بفهميد که مدارهاي آن چگونه برنامه‌ريزي شده‌اند (مدار بزرگ). در مورد بازي زندگي، من به‌وسيله بحث و گفتگو با چند دانشجوی تحصیلات تکمیلی توانستم آن را ياد بگيرم. ما با يکديگر مجموعه ديگري از قوانين را مطالعه کرديم و آنها را به‌مدت ۱۸ ماه (به جز مواقع استراحت که قهوه مي‌خورديم) در تخته به اجرا و بازي درآورديم. ما کاملا اتفاقي اين سيستم عجيب و فوق‌العاده را که به نظر عمومي هم مي‌رسيد پيدا کرديم. آن روزي را که فکر مي‌کرديم به موفقيت رسيدم کاملا يادم است. ريچارد گاي (Richard Guy) در کمبريج مانده بود، کاري که او به‌ندرت انجام مي‌داد. او چون آدم دقیقی است، يک چراغ چشمک‌زن را به‌کار گرفت. چراغ‌هاي چشمک‌زن تشکيل‌شده از ۳ مجموعه از سلول‌هاي در راستاي يکديگر قرار گرفته شده هستند که با تناوب ۲ کار مي‌کنند.

 

اشلايشر: من بازي زندگي را به‌خوبي مي شناسم: وقي در دبيرستان بودم، اين داغ‌ترين موضوع بحث بين علاقه‌مندان رياضي بود و اين اولين برنامه‌اي بود که آن را بر روي اولين رايانه‌ام با زبان ماشين برنامه‌نويسي کردم.

 

کانوي: همگي ما اين پروژه را دستي با چراغ‌هاي چشمک‌زن و ديگر اشيا بر روي تخته مدار انجام داديم. لازم نيست اين را براي هر نسخه‌اي به‌روز کنيد. فقط کافيست به اين نکته توجه کنيد که آن نسخه زوج است يا فرد. تنها زماني نياز به به‌روز‌رساني داريد که شما به آخر بازي نزديک باشيد. ذخيره و نگهداري از رديابي اين اشياي کوچک وظيفه‌اي است که بر عهده محافظ چراغ چشمک‌زن است. از طرفي، او مي‌گفت «بيا اينجا! بيت من در حال راه رفتن است!» و واقعا هم همين طور بود. و اين همان کشف گلايدر بود. در کتاب راه‌هاي پيروزي تکه‌اي بر روي يک گلايدر وجود دارد و مي‌گويد «کسي گفت بيت من در حال راه رفتن است» و اين شخص ريچارد گاي بود. وقتي که ما سعي در ايجاد ترتيبي در قوانين داشتيم به چيزي شبيه «فضاپيماها» فکر مي‌کرديم. اين اولين باري بود که يک فضاپيما واقعا اتفاق مي‌افتاد: ۵ سلول در واحد زمان و آنها به‌طور طبيعي ظاهر مي‌شدند. البته که ما در اين مورد بحث مي‌کرديم، چراکه ما اميدوار بوديم که اتوماتاي سلوليمان عمومي و جامع شود و مي‌خواستيم کامپيوتري داشته باشيم که در آن به‌جاي سيم و پالس‌هاي الکترونيکي، مسيرهاي حقيقي حرکت گلايدرها (يا چيزي) وجود داشته باشد. به محض کشف آنها، ما تصميم به تصادف آنها گرفتيم. در حدود ۴۰ راه مختلف براي تصادف آنها وجود دارد که در نهايت منجر به اثبات عموميت آن مي‌شود.
من يک جايزه در نظر گرفته بودم براي کسي که بتواند با پيکربندي زندگي که جمعيتش به‌طور نامحدود رشد کند، سازگاري پيدا کند. اين هدف به‌طور گسترده علام شد. آنچه که من مي‌خواستم، همان چيزي بود که به‌دست مي‌آوردم (چيزي که به‌طور منظم گلايدرها را منتشر مي‌کند) اما من فکر مي‌کردم به چيزي که تنها نشان مي‌داد که مرگ و يا حل و فصل پيکربندي معمولي جالب خواهد بود. بعد از آن، دیگران "زندگي ۳-۴" را پيدا کردند. جزئياتش را به ياد نمي‌آورم. در اينجا جمعيت به‌مراتب بيشتر بود. هيچ کس حتي ثابت نکرد که آن عمومي و جامع است. کم و بيش هر سيستمي را که نتوانيد درکش کنيد، احتمالا جامع و عمومي است، اما اگر بتوانيد آن را درک کنيد، چگونه مي‌توانيد چيزهايي را درباره آن ثابت کنيد؟
مشکلي که در رابطه با زندگي با آن مواجه هستيم همان مشکلي است که در فهميدن قسمت کوچکي از آن داريم و سپس به‌منظور شناخت اجزاي آن که منجر به عموميت مي‌شود، به اندازه کافي به مطالعه مي‌پردازيم. اين جالب است که شخص ديگري تا الان نمونه‌اي از يک چيز عمومي را پيدا نکرده است. اين بدين معنا نيست که همچين چيزي وجود ندارد. من فکر مي‌کنم که اين در همه جا وجود دارد! اما اين بدين معناست که هيچ کس به طور کامل به اندازه يک سال وقتي براي پيدا کردن آن صرف نکرده است.
اشلايشر: شما اشاره کرديد که پيشنهاد جايزه نقدي داده بوديد. در مورد اين جايزه که پيشنهاد کرديد، آيا مجبور شديد که بيشتر آن را پرداخت کنيد و آيا از اين شگفت‌زده نشديد که بايد چيزي را که انتظارش را نداشتيد پرداخت کنيد؟
 
جان کانوي هميشه توسط دانش آموزان احاطه ميشد، مهم نبود کجا –حتي اينجا که او در حال گشت وگذار در مدرسه تابستاني است.

 

کانوي: من جايزي نقدي پيشنهاد نکردم. همه آنچه اغلب...

 

اشلايشر:... شما حتي در اولين ملاقاتمان اين پيشنهاد را به من داديد، تقريبا بیست‌وپنج سال پيش، و سپس يک ترفند کوچکي روي من اجرا کرديد ]هر دو مي‌خندند[.

 

کانوي: در اين مورد معروف، احمق‌تر از من هم وجود دارد. من يک مشکل کوچکي دارم در مورد اينکه آيا يک دنباله مشخص تمايلي به بينهايت دارد يا نه. من يک سخنراني در آزمايشگاه بل، که درواقع يک سخنراني بزرگ بود، داشتم. در آن سخنراني من دو حالت از آن مشکل را مطرح کردم، يک حالت آسان و يک حالت سخت. در مورد حالت آسان من يک جايزه صد دلاري را پيشنهاد کردم و براي حالت سخت اعلام کردم که مي خواهم ده برابر آن را يعني ده‌هزار دلار پيشنهاد بدهم...

 

اشلايشر: ... و اين پيشنهاد از طرف شما بود که استاد محاسبات ذهني هستيد!

 

کانوي: من حتي يکبار ديگر اين عدد اشتباه، ۱۰۰۰۰ دلار، را تکرار کردم. در آزمايشگاه بل شخصي به نام کولين مالوز حضور داشت که توانست آن حالت سخت را حل کند. من کاملا خوشحال بودم و به عنوان جايزه، برايش يک چک ۱۰۰۰ دلاري نوشتم.. نايل اسلون گفت که مبلغ جايزه ۱۰۰۰۰ دلار بود ولي من باور نکردم، اما صداها از همان اول سخنراني ضبط شده بود. من فکر نمي‌کردم که بايد حتما به صداهاي ضبط شده گوش بدهم ولي مجبور شدم که اين کار را انجام دهم و به دنبال آن مجبور به نوشتن يک چک ۱۰۰۰۰ دلاري شدم. بعد از اينکه اين اتفاق را براي همسرم تعريف کردم، تصميم گرفتيم از خريد اتومبيلي که قصدش را داشتيم صرف نظر کنيم. او خيلي خوب با اين موضوع کنار آمد. مالوز چک ۱۰۰۰۰ دلاري را گرفت ولي مي‌گفت که نمي‌تواند آن را قبول کند. من گفتم «اصلا لازم نيست عذاب وجدان داشته باشي» و سعي کردم که او را متقاعد کنم ولي زياد تلاش نکردم ]مي‌خندند[. سپس وي تنها ۱۰۰۰ دلار از آن چک را قبول کرد. من فکر مي‌کنم که او اين چک ۱۰۰۰۰ دلاري را قاب کرده و در اتاق کارش آويزان کرده و هيچ وقت آن را نقد نکرده است.
 
تصويري از مصاحبه در سال ۲۰۱۱ در مدرسه تابستاني. اين مصاحبه قرار بود يک مصاحبه مختصر و کمي باشد اما خود به خود تا يک ساعت به طول انجاميد و فقط وقتي که باطري دوربين تمام شد، بين آن وقفه افتاد..

 

اشلايشر: اين يک داستان زيبا و معروف است که حتي در روزنامه نيويورک‌تايمز هم نوشته شده است.

 

کانوي: اين در واقع معلوم کرد که او اشتباه کرده است. اولين سئوال اين بود که آيا يک توالي مشخص همگرا به ۱/۲ وجود دارد و دومين سوال اين بود که اگر اين دنباله همگرا نبود و با حد بيش از ۱/۲۰ تفاوت داشت، آخرين جمله اين دنباله چه مي‌توانست باشد. بعدها او به اين نکته پي برد که جوابي که داده بود کاملا اشتباه بود. ايده او در اصل ايده درستي بود اما او يک چيز کوچک و احمقانه را ناديده گرفته بود که من گرفتار آن نشده بودم، بنابراين تمام محاسباتش در همه جوانب از همان اشتباه کوچک متاثر شدند. در واقع چيزي که من خودم کشف کرده بودم يک دنباله نبود: آن يک پيشنهادي از طرف آ.ک. ددني، نويسنده کتاب «احياي فِلَت‌لَند (Flatland revival)» بود. اين دنباله مانند با دنباله هاي f(0)=0 و f(1)=1 شروع مي شود و ادامه آن به صورت f(n)=f(n-f(n-1))+f(n-f(n-2)) است.

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 17:27 ] [ فرزانگان ]
[ ]

مصاحبه با جان کانوی - قسمت سوم

اتوماتای سلولي (Cellular Automata)


اشلايشر: يکي از دستاوردهايتان که به آن اشاره نکرديد و احتمالا با نام شما مشهور شده است، اختراع بازي زندگي، يکي از نمونه‌هاي اتوماتاي سلولي است.

 

کانوي: بله درست است. و بعضي اوقات آرزو مي‌کنم که اي کاش هيچ وقت اين بازي را اختراع نمي‌‌کردم.

 

اشلايشر: چرا؟

 

کانوي: خوب به خاطر اينکه من خيلي خودخواه هستم. هرگاه که به يک کتاب رياضي جديد براي مخاطبان عام بر‌مي‌خورم، اولين کاري که مي‌کنم اين است که به سراغ فهرست کتاب رفته و دنبال يک اسم خاص مي‌گردم و اگر آن اسم را پيدا کنم، آن کتاب در نظرم خوشايند مي‌آيد. پس از اينکه با استفاده از فهرست کتاب به صفحه آن اسم خاص رجوع مي‌کنم، اميدوارم که اشاراتي از کشفياتم را ببينم. ولي هميشه فقط بازي زندگي را مي بينم. من به‌خاطر اين کشف پشيمان نيستم، آن بازي خوبي بود. اين بازي چيزهايي را بازگو کرد که لازم بود گفته شوند. اما من به غير از اين، چيزهاي زياد ديگري نيز کشف کرده‌ام، که آنها ديدگاه من را بيشتر نشان مي‌‌دادند. اين امر براي من بسيار ناراحت‌کننده است که من به خاطر چيز بي‌اهميتي معروف شده باشم. چيزهاي زياد ديگري درباره اعداد سورئال کشف شده است. و قضيه اراده آزاد اخيرا نمونه‌اي از آن است و بدين معناست که من هنوز با شور و شوق بسيار به اين امر مي‌پردازم.

 

اشلايشر: من کاملا درک مي‌کنم که شما چه مي‌گوييد. اما آيا اين امکان وجود دارد که بازي زندگي احتمالا به‌طور کامل توسعه‌يافته نشده و يا به‌طور کامل درک نشده باشد؟ شايد هنوز نظریه‌هايي در انتظار کشف شدن وجود داشته باشند.

 

کانوي: خير، اتفاقا خيلي هم بيش از حد توسعه يافته است، به‌طوري که من ديگر هيچ اشتياقي به بازي زندگي ندارم. 

 

اشلايشر: اما استيون ولفرام (Steven Wolfram) خيلي به اتوماتاي سلولي مشتاق است. آيا او در اين فکر نيست که اتوماتاي سلولي آينده همه چيز است؟
 
کانوي علاقه دارد که مردم را در بازي "نقط و جعبه" به چالش بکشد –اين بازي اغلب در دبيرستان ها بازي مي شود اما به طور عجيبي داراي محتواي عميق رياضي است.

 

کانوي: من فکر مي‌کنم او در اشتباه است و من در مورد نظرات او شگفت‌زده نيستم، چرا که او ظاهرا فيزيک خوانده است. ببخشيد نبايد مي‌گفتم «ظاهرا». او بايد از واقعيت‌های رفتارهاي جهانِ هستي در حالتي که- حداقل اکثر فيزيک‌دانان بر اين باورند- قطعي نيستند آگاهي داشته باشد. و اتوماتاي سلولي، از جمله بازي زندگي، چيزهاي قطعي هستند. بنابراين به نظر من مي‌توان ثابت کرد که جهان هستي يک اتوماتاي سلولي نيست.

 

 

اشلايشر: من کمي غافلگير شدم وقتي که از شما شنيدم که هر فرد بايد به آنچه که اکثر دانشمندان در حوزه خاصي صحبت کرده‌اند اعتقاد داشته باشد. آيا خود شما تا کنون توجهي به نظر اکثريت داشته‌ايد؟

 

کانوي: نه خيلي زياد. اما فيزيک حرفه‌ی من نيست. من گمان مي‌کنم که با گفتن اين حرف که «تنها من نيستم»، سعي بر تقويت اين نظريه داشته باشم. من وقتي فهميدم که ولفرام معتقد است که جهان هستي يک اتوماتاي سلولي است، واقعا شگفت‌زده شدم. من او را خيلي وقت پيش ملاقات کرده بودم و خيلي دوست‌داشتني و صميمي بود. او يکي از مشتاقان شديد بازي زندگي بود. يادم مي‌آید وقتي که ما هر دو براي کنفرانسي نزديک مارسي دعوت بوديم، با يکديگر و به‌همراه يکي از دوستانش قدم مي‌زديم. ما عادت داشتيم که تا کنار مديترانه برويم و بعد از گذراندن ۱ ساعت در کنار ساحل، دوباره همان مسير را قدم‌زنان برگرديم. در طول راه ما در مورد چيزهاي زيادي صحبت مي‌کرديم که عمده آنها مربوط مي‌شد به چيزهايي شبيه اتوماتاي سلولي، البته درمورد چيزهاي ديگري مانند فلسفه و غيره نيز صحبت مي‌کرديم. بعد از آن کنفرانس ديگر او را براي مدت بسياري نديدم و البته در آن مدت که حدود ده سال پيش بود، ما يک بحث تقريبا غير‌دوستانه‌اي هم با يکديگر داشتيم. من او را دوباره سال پيش يا ۲ سال پيش در بزرگداشت زندگي مارتين گاردنر (Martin Gardner) ديدم و دوباره برگشتيم به همان عادت قديميمان که همان اشتياق در مکالمه فکري بود. اين رفتار خيلي جالب است، چون او با تاسيس يک شرکت و انجام کارهاي خوب درآمدي ميليوني پيدا کرده و مي‌تواند بدون اينکه مشکلي برايش پيش بيايد ۲ ميليون دلار به من بدهد.
 
کانوي هميشه آماده هر نوع بازي رياضي است.
من فکر نمي‌کنم که بتوان از نظریه‌ی ولفرام دفاع کرد. کتاب او خيلي جالب است اما به‌عنوان تشريح جهان هستي، من فکر نمي‌کنم که ايده‌ی درستي را به‌کار برده باشد، احتمالا به اين دليل که او يک چيزي از مکانيک کوانتومي را که من مي‌دانم، درک نکرده است. خيلي از فيزيک‌دانان اين نکته را نمي‌دانند. من نمي‌خواهم اين را به‌عنوان يک فضيلت براي خودم در نظر بگيرم. دانستن اين موضوع براي من حدود ۱۰ سال طول کشيد، ۱۰ سالي که هر روز به جز روزهاي شنبه و يکشنبه ساعت‌ها با دوستم سيمن کوخن به صحبت درباره مکانيک کوانتومي مي‌پرداختيم تا بتوانيم آن نکته خاص را بفهميم. در واقع ما نمي‌دانستيم که درباره چه چيزي صحبت مي‌کنيم. ما در زمان‌هاي مختلف درباره يک مساله‌ی خاص با هم صحبت مي‌کرديم. اما، شايد بايد بگویم با نگاهي به گذشته، اين امر از پيش تعيين‌شده بود که ما بايد به سمت قضيه‌ی اراده آزاد مي‌رفتيم. ولي در واقع مسلم است که اين امر از پيش تعيين‌شده نبود. مسائلي که به چيزهاي بي‌جان و بي‌تحرک مربوطند، از پيش تعيين‌شده هستند. اين درخت هيچ وقت در چمنزار شروع به حرکت نمي‌کند. يا ساختمان، قصد سقوط‌کردن را ندارد، البته اميدوارم. قوانين فيزيکي، در ارتباط با اشياي بي‌تحرک، از درجه بالاي قابليت پيش‌بيني برخوردارند. اما اشياي متحرک مانند مردمي که در چمنزار راه مي‌روند و يا سگ‌‌هايي که شايد آنها را همراهي مي‌کنند، براي من قابل پيش‌بيني نيستند. من نمي‌توانم ثابت کنم که قابل پيش‌بيني نيستند. و هيچ کس ديگري هم نمي‌تواند آن را ثابت کند.


 

 

 

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 17:26 ] [ فرزانگان ]
[ ]

مصاحبه با جان کانوی - قسمت دوم

قضيه اراده آزاد (Free Will Theorem)


يکي از کارهاي اخيرم «قضيه اراده آزاد» است که در آن با يکي از همکارانم، آقاي سيمن کوخن (Simon Kochen) شريک شدم. مطمئنا من خودم هيچ وقت به‌تنهايي نمي‌توانستم اين قضيه را پيدا کنم. اين قضيه مطالبي را در سطح قابل‌اثباتي در مورد مفاهيم اراده آزاد، که حداقل ۲۰۰ سال است که فلاسفه در مورد آن به بحث و گفتگو مي‌پردازند، بازگو مي‌کند. اين چيزي نيست که همه بخواهند در موردش بدانند ولي چيزي است که در سطح رياضي به‌‌‌طور يقين به اثبات رسيده است، البته تقريبا! من خودم شخصا به اين نظریه افتخار مي‌کنم، چون که تا حالا به چيزي مثل اين فکر نکرده بودم. من کتاب‌هاي فلسفه مي‌خواندم ولي هيچ  گاه تصور نمي‌کردم که بتوانم در اين مسائل پيشرفتي داشته باشم. به‌طور معمول شما باعث هيچ پيشرفتي در مسائل و مشکلات فلسفي نمي‌شويد. من برخلاف ديگران که با اين مشکلات مقابله مي‌کنند، به چيز ديگري فکر کردم، به فيزيک، و ...، چیزی درباره‌ی اراده‌ی آزاد می‌تواند گفته شود.
 
بازي ها و اسباب بازي هاي رياضي هميشه جزء موضوعات قابل توجه هم براي کانوي و هم براي مخاطبينش بوده است.


اشلايشر: پس این مي‌تواند به اين معنی باشد که اين نظریه و يا ديگر کشفيات شما بر حسب اتفاق و يا از روي شانس شکل گرفته باشد؟

 

کانوي: تا حدودي شانس دخيل بوده است. اگر همکارم نبود هيچ گاه نمي‌توانستم کاري انجام دهم. او به من چيزهاي زيادي از مکانيک کوانتومي ياد داد. وقتي که من در دانشگاه انگلستان بودم، درس‌هايي در زمينه‌ی مکانيک کوانتومي گذراندم که يکي از آنها از ديراک (Dirac) بود، مکانیک کوانتومی بزرگ! يک فيزيک‌دان فوق‌العاده و خجالتي. من چیزی نفهميدم. اين خيلي عجيب بود، اما يک جمله‌ی معروف از فاينمن است که مي‌گويد اگر با شخصي برخورد کردي که ادعا کرد که مکانيک کوانتومي را مي‌فهمد، در واقع تو با يک دروغگو روبه‌رو شدي و حتي نه يک دروغگوي ماهر. بنابراين من ادعايي ندارم که فيزيک کوانتومي را فهميده‌ام. دوستم سيمون کوخن يک چیز از مکانيک کوانتومي را به من آموخت که آن را فهميدم، و دریافتم که خيلي از فيزيک‌دانان آن یک چیز را نفهمیده‌اند (البته آنها هم خيلي چيزها فهمیده‌اند که من نفهمیده‌ام). و همين مورد بود که به ما کمک کرد تا به اين قضيه‌ی بزرگ برسيم. اگر ما فرضيات معقولي را که شامل فرضيه اراده آزاد است در نظر بگيريم، به ما می‌گوید که هر ذره‌ی بنيادي کار خودش را در سراسر جهان آنجام مي‌دهد. يک اتم تصميم مي‌گيرد که به سمت راست حرکت کند و اتمي ديگر تصميم به حرکت به سمت چپ مي‌گيرد. و در کل همه‌ چیز به هیچ نزدیک می‌شود، ولی نه به‌طور کامل.  و اينجاست ]اشاره به اشلايشر[ آن چيزي که ما آن را زندگي مي‌ناميم. ممکن است شما يک روبات باشید، ولي من شک دارم. من به سختي مي‌توانم بگويم که شما همان نوع از آگاهي که من دارم را دارا هستید. و احتمالا همين امر مظهر آزادي ذرات درون شما است: آنها کار خودشان را انجام مي‌دهند.

 

اشلايشر: مي‌توانيد با يک توضيح ساده به ما بفهمانيد که اين قضيه دقيقا چه چيزي را بيان مي‌کند؟

 

کانوي: بله. ]يک برگ کاغذ را پرتاب می‌کند.[ من تصميم گرفتم که اين تکه کاغذ را به زمين پرت کنم. من باور نمي‌کنم که اين در آغاز واقعه انفجار بزرگ، ۱۴ ميليارد سال پيش، مشخص شده باشد. به نظر من اين خنده‌دار است که تصور کنيم که کل توسعه جهان، حتي همين مصاحبه، از پيش تعيين شده باشد. براي قضيه اراده آزاد من اين را فرض گرفتم که بعضي از کارهاي من از عملکردهاي از پيش تعيين شده تاريخ گذشته جهان هستي نشات نگرفته‌اند. تقريبا يک فرض بزرگي است براي تصور کردن، اما بسياري از ما اين تصور را داريم. حال آنچه را که من و سيمون مي‌خواهيم ثابت کنيم اين است که در صورتي که اين فرض واقعا درست باشد، مي‌توان نتيجه گرفت که اين فرض براي ذرات بنيادي هم صادق است: بسياري از عملکردهاي آنها توسط گذشته جهان هستي از پيش تعيين نشده‌اند. اين يک چيز نسبتا قابل توجه است.
نظریه‌ی نيوتن قطعي بود. در دهه 1920 ميلادي، انيشتین به‌سختي می‌توانست باور کند که مکانيک کوانتومي قطعي نيست. اين امر به‌عنوان يک نقص مکانيک کوانتومي در نظر گرفته شد. حتي وقتي که من سعي در يادگيري مکانيک کوانتومي داشتم و موفق نمی‌شدم، فکر مي‌کردم که اين يک نقص است، در حاليکه اين گونه نبود. اگر اين نظریه بتواند آنچه که يکي از اين ذرات قادر به انجام آن هستند را پيش‌بيني کند، آن نظریه اشتباه است، زيرا بر اساس قضيه اراده آزاد – فرض اينکه چه کاري را آزادانه مي‌خواهيم انجام دهيم - يک ذره نمي‌تواند تا قبل از انجام کاري تصميم بگيرد که آن کار را انجام دهد.
اجازه بدهيد اين قضيه را از راه ديگري توضيح بدهم. فرض کنيد که تنها مقدار کمي اراده آزادانه در انسان وجود دارد: شما فقط مي‌توانيد دکمه الف و يا دکمه ب را در رفتاري که از پيش تعيين شده نيست فشار دهيد. اين تنها قسمت کوچکي است از آنچه ما به‌طور معمول براي اراده انسان‌ها در نظر مي‌گيرم. و اگر ما همين  قسمت کوچک از اراده آزادانه را داشته باشيم، ذرات بنيادي هم مي‌توانند در پاسخ به چند آزمايش گزينه‌هاي ج و د را انتخاب کنند. آن ذره يک عملکرد آزاد دارد. او گزينه ج يا د را در حالتي که از عملکردهاي از پيش تعيين شده بر اساس تمامي اطلاعات تاريخ گذشته جهان هستي تاثير نپذيرفته است انتخاب مي‌کند.

 

اشلايشر:  شما اعتقاد داريد که انسان داراي اراده آزاد است.

 

کانوي: بله. جبر موجود در جهان به ما مي‌گويد که تمام کارهاي ما توسط تاريخ گذشته جهان هستي از پيش تعيين شده است. من نمي‌دانم، شايد اين گونه باشد. من نمي‌توانم اين را نقض کنم. و مي‌توانم ثابت کنم که نمي‌توانم آن را نقض کنم. من مي‌توانم ثابت کنم که شما ]اشاره به اشلايشر[ هم نمي‌توانيد آن را نقض کنيد. اما به هر حال من معتقدم که انسان‌ها داراي اراده آزادند.

 

اشلايشر: اين عقيده شماست.

 

کانوي: و خيلي قوي. اگر شما يا کسي ديگر به اين اعتقاد نداشته باشيد من نمي‌خواهم در موردش با شما بحث کنم، چون من مي‌‌دانم که نمي‌‌توانم موقعيت جبر را تغيير دهم. بعد از چند سخنراني در اين زمينه در جاهاي مختلف، بعضي اوقات من از شرکت‌کنندگان مي‌پرسيدم که آيا در ميان آنها شخصي جبرگرا وجود دارد. معمولا از بين ۱۰۰ شرکت کننده، ۲۰ نفر دست‌هايشان را بالا مي‌‌بردند. اين افراد اغلب از اعضاي باهوش سمينار بودند چراکه اکثر افراد نخبه به چيزهايي که به چشم افراد معمولي بديهي به‌نظر مي‌رسد اعتقاد نداشته و يا معمولا به چيزهايي اعتقاد دارند که براي ديگر افراد خنده‌دار به‌نظر مي‌رسد. اکثر وقت‌ها مردم به سراغ من مي‌آيند و به من مي گويند که جبرگرا هستند و از من انتظار دارند که با آنها به بحث بنشينم. اما از وقتي که من ثابت کردم که هيچ کس نمي‌تواند فلسفه جبر و تقدير را نقض کند، هدف از تلاش براي رد جبرگرايي چيست؟ من هيچ بحثي با جبرگرايان ندارم و يا بهتر اين است که بگويم من هيچ استدلالي در برابر جبرگرايان ندارم.

 

اشلايشر: يک تفسير معمول از مکانيک کوانتومي اين است که رفتار ذرات بنيادي تصادفي است.

 

کانوي: البته تصادفي بودن کمکي نمي‌کند. اگر حرکت هر ذره عملکرد از پيش تعيين شده‌اي از گذشته‌اش به‌علاوه رشته تصادفي از بيت‌ها بود، ممکن بود ما اين فرض را در نظر بگيريم که اين رشته از بيت‌‌ها قبل از ايجاد جهان هستي توليد شده‌اند و اين امر باعث پذيرش رفتارهاي کاملا قطعي مي‌شد.


 

 

 

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 17:25 ] [ فرزانگان ]
[ ]

مصاحبه با جان کانوی - قسمت اول

اشلايشر: جان کانوي، خيلي خوش آمديد به مدرسه‌ی بين‌المللي تايستاني رياضي براي دانش‌آموزان در اينجا، دانشگاه جاکوبز در شهر برمن. به چه دليل اين دعوت را قبول کرديد؟

 

 

 

کانوي: من درس دادن را دوست دارم و همچنين به صحبت کردن براي جوانان علاقه بسيار دارم و اميدوارم که از اين موقعيت لذت ببرم. من عادت دارم درباره خودم صحبت کنم، چه ايستاده و چه نشسته.

 

اشلايشر: تا کنون اين اتفاق براي شما افتاده که مردم در حين صحبت کردنتان شما را ترک کنند؟

 

کانوي: بله، بعد از گذشت ۵ يا ۶ ساعت از درس دادن چيزي، مردم پا به فرار مي‌گذارند. همان طور که مي‌دانيد دانش‌آموزان بريتانيايي همانند دانش‌آموزان آلماني منظم نيستند.

 

اشلايشر: در اين مدرسه تابستاني دانش‌آموزان زيادي از ۲۵ کشور مختلف با سطح معاشرتي متفاوت شرکت کرده‌اند و برخلاف آنچه گفتيد فرار نکرده‌اند. شما يک استاد در دانشگاه پرينستون هستيد و مردم بسياري جهت تحصيل با استادي مثل شما به دانشگاه پرينستون مي‌آيند...

 

کانوي: بله تا حدودي!

 

اشلايشر: و الان شما برای دانش‌آموزان آمده‌اید، البته دانش‌آموزاني که ما در اينجا داريم اغلب جوان‌تر از دانش‌جویان پرينستون هستند. آيا براي شما تفاوتي مي‌کند که به دانش‌آموزان مدرسه تابستاني آموزش دهيد؟

 

کانوي: افراد براي من تفاوتي ندارند و من با همه يکسان صحبت مي‌کنم. من در دانشگاه پرينستون، هم درس‌هاي دوره‌ی کارشناسی و هم درس‌هاي دوره‌ی تحصیلات تکمیلی را تدريس مي‌کنم. من در آمريکا زیاد به این چنين مدرسه‌ها و مراسمي از اين قبيل رفته‌ام و واقعا هيچ گاه روش تدريسم را تغيير نداده‌ام. من روش تدريسم را خيلي عوض نکرده‌ام. اگر دانش‌آموزي جوان‌تر باشد من زياد وارد جزئيات نمي‌شوم، اما اين مساله چیزی را تغيير نمي‌دهد. در واقع من يک رياضي‌دان خیلی ابتدایی (elementary) هستم.

 

اشلايشر: در واقع شما يک رياضي‌دان خيلي عمیق ابتدایی هستيد.

 

کانوي: من تعريف شما را قبول مي‌کنم، اگر به معناي واقعي کلمه باشد اما ...

 

اشلايشر: بله همين طور است.

 

کانوي:... چگونه ممکن است اين را بگويم؟ اين که  بخواهيم بحث‌های ساده و بچه‌گانه را در نظر بگیریم و چيز جديدی در آنها پيدا کنيم خیلی سخت‌تر است. حتي پيدا کردن چيز جديدی در بحث‌هاي خط مقدم رياضي هم دشوارتر است. در نگاه اول همه چيز ساده به‌نظر مي‌رسد، اما بعدا مي‌فهمي که به آن سادگي که قبلا گفته شده بود نیست.

 

اشلايشر: من کمي گيج شدم، چرا که شما يکي از افراد در خط مقدم رياضيات و شايد خط مقدم رياضيات غير‌منتظره هستید.

 

کانوي: من فکر می‌کنم آخرين عبارت را مي‌توانم قبول کنم. اما اين رياضيات من است. من اعداد سورئال را کشف کردم که بي‌شک بسيار عجيب هستند. و تعاريف آنها کاملا ابتدایی است. پيش از اين نه هيچ کس درباره آنها انديشيده و نه حتي براي کشف آنها تلاش کرده بود. در رياضيات موضوعات باارزشي وجود دارد. خيلي از رياضي‌دانان مشهور بر روي اين موضوعات سرمايه‌گذاري کرده و ديگر خيلي سخت است که بتوان چيز تازه‌اي پيدا کرد. بسياري از همکاران من در پرينستون يک موضوع را انتخاب کرده و در آن زمينه تخصص پيدا کرده‌اند. من اين کار را نمي‌کنم. من به چيزهاي زيادي علاقه دارم ولي در موردشان خيلي عميق نمي‌شوم. فقط تا حد متوسطي درباره‌شان به تحقيق مي‌پردازم.

 

اشلايشر: اين نشانه‌اي از تواضع شماست.

 

کانوي: در اينجا مي‌خواهم چيز ديگري درباره خودم بگويم: من بيش از حد ساده و معتدل‌گرا هستم. اگر خيلي معتدل‌گرا نبودم، بهتر از اين بودم. من در خط اعتدال کار مي‌کنم.

 

اشلايشر: اميدوارم در اين مسير موفق باشيد! با توجه به ميانه‌رو بودنتان، چه فکري ....

 

کانوي: من هرگز فکر نمي‌کنم که در کل یک آدم میانه‌رو باشم، اما ادامه بديد.

 

 

دانش آموزان در حال صحبت با کانوي

 

 

اشلايشر: بگذريم، اجازه دهید سوالي از شما بپرسم. شما چه چيزي را به‌عنوان بزرگ‌ترين ايده و دستاوردتان در نظر مي‌گيريد؟

 

کانوي: نمي‌دانم. من دستاوردهاي زيادي داشتم و هيچ  وقت در فکر يک چيز به‌عنوان بزرگ‌ترين دستاورد نبودم. همکارانم مي‌گويند شايد تحقيق بر روي نظریه‌ی گروه از بزرگ‌ترين دستاوردهاي من باشد، ولي من خودم آن را به‌عنوان بزرگ‌ترين دستاوردم محسوب نمي‌کنم. من فکر مي‌کنم اين خيلي خوب است و من خيلي خوشحالم که همکارانم به اين کار ارزش داده‌اند و اين به اين معناست که من به چشم آنها بيهوده و بي‌‌ثمر نيستم. اما‌ دو دستاورد استثنايي وجود دارند که بايد به آنها اشاره کنم. يکي از آنها که به‌تازگي رشد يافته است، قضيه اراده آزاد است و ديگري که کمي قديمي‌تر است اعداد سورئال است. اين دو براي من ارزش ديگري دارند: به‌وسيله‌ی اعداد سورئال من توانستم دنياي عظيم و جديدي از اعداد را کشف کنم. مسلما اعداد زيادي وجود دارند که غيرقابل تصور هستند ولي تا کنون کسي بيشتر از اعدادي که من کشف کردم، کشف نکرده است. در واقع اين موضوع رياضي‌دانانِ به اصطلاح محافظه‌کار را به فکر وا مي‌دارد، چراکه اين دستاورد نظریه‌ی ساده‌تري از اعداد حقيقي را نسبت به نظریه‌ی سنتي، که از حدود ۲۰۰ سال پيش تا کنون در کتاب‌ها موجود است، توليد مي‌کند. بنابراين من بسيار مفتخر و خوش‌‌شانسم که توانستم اين را پيدا کنم.

 

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 17:24 ] [ فرزانگان ]
[ ]

جلسه شورای معلمان هنرستان شهید چمران

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومي مدیریت آموزش و پرورش شهرستان اسلام آباد غرب جلسه شورای معلمان هنرستان شهید چمران باحضورمعاون آموزش متوسطه درروز دوشنبه هفدهم آذرماه ماه برگزارگردید .

 

 

 

 

در این جلسه از زحمات وخدمات همکاران ارجمند آقایان رضا احمدی ،جعفر بیننده ،علیرضا رنجبر و علی احمد مرادی که به افتخار بازنشستگی نایل شده اند، تجلیل به عمل آمد.

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 17:14 ] [ فرزانگان ]
[ ]

بازدید معاون سواد آموزی اداره کل آموزش وپرورش استان کرمانشاه از آموزش وپرورش اسلام آباد غرب

بازدید معاون سواد آموزی اداره کل آموزش وپرورش استان کرمانشاه از آموزش وپرورش اسلام آباد غرب

 

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 17:13 ] [ فرزانگان ]
[ ]

مراسم تودیع امیر علی سامانی فرمانده پادگان الله اکبر شهرستان اسلام آباد غرب

مراسم تودیع امیر علی سامانی فرمانده پادگان الله اکبر با حضور مدیران ادارات شهرستان اسلام آباد غرب درروز دوشنبه 17 آذر ماه در پادگان الله اکبر برگزارگردید.

 

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 17:12 ] [ فرزانگان ]
[ ]

حضور آموزش و پرورش کرمانشاه در نمایشگاه پژوهش و فناوری استان

 

 

غرفه دستاوردهای حوزه مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و اعتیاد اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در نمایشگاه پژوهش و فناوری استان برپا می باشد.
به گزارش اداره روابط عمومی آموزش و پرورش کرمانشاه، ابراهیم رضایی بابادی استاندار کرمانشاه ضمن ابراز رضایت از برگزاری نمایشگاه و تشکر از همکاری دستگاه های اجرایی استان برای حضور در نمایشگاه گفت: این نمایشگاه که با زحمات و تلاش های مسوولین برگزار شده است، نمایانگر پیشرفت استان کرمانشاه در زمینه پژوهش و فناوری است.
بر اساس این گزارش بیش از 15 سخنرانی در خصوص دستاوردهای حوزه پیشگیری، مهارت های حل مسئله، ارتباط موثر با نوجوانان و شناخت عوامل محافظ و خطر توسط آموزش و پرورش استان و همچنین برگزاری بیش از 6 کارگاه آموزشی در این نمایشگاه از دیگر برنامه های جنبی غرفه دستاوردهای حوزه مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و اعتیاد است.
گفتنی است نمایشگاه پژوهش و فناوری استان کرمانشاه به مناسبت هفته پژوهش از پانزدهم تا بیستم آذر ماه در محل دائمی نمایشگاه استان برپا می باشد.

 

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 17:10 ] [ فرزانگان ]
[ ]

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران :

 

 

 
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ابیان این که آموزش وپرورش پایه گذار توسعه پایدار درکشوراست ،گفت :باید پایه‌های توسعه فرهنگی و اجتماعی را در آموزش و پرورش بنا کرد.
 

به گزارش مرکزاطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش وپرورش ، پیش از ظهر امروز سیدرضاصالحی امیری دربازدید وزیر آموزش وپرورش ومعاونان آن از سازمان اسناد وکتابخانه ملی، اظهارکرد: دکتر فانی یکی از اعضای هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی است و امروز در واقع به خانه خودشان آمده‌اند.

صالحی امیری با اشاره به اهمیت آموزش پرورش در توسعه کشور، گفت: باید پایه‌های توسعه فرهنگی و اجتماعی را در آموزش و پرورش بنا نهیم.

وی بابیان این که کتابخانه ملی دریایی از اسناد و نسخ ارزشمند را در اختیار دارد و این اسناد و نسخ خطی میراث معنوی ما به شمار می‌روند،افزود: در این کتابخانه به دلیل اهمیت میراث معنوی کمیته حافظه جهانی را فعال کرده‌ایم که ریاست آن را دکتر سلطانی‌فر برعهده دارند و تاکنون 42 اثر را در سطح ملی، چهار اثر را در سطح منطقه و هفت اثر را در سطح بین‌المللی به ثبت یونسکو رسانده‌ایم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی  تصریح کرد: این سازمان از ظرفیت پژوهشی بسیار بالایی برخوردار است که تاکنون مدیران کشور کمتر به ظرفیت‌های و قابلیت‌های آن توجه کرده‌اند.

صالحی امیری با اشاره به اهمیت دیجیتال‌سازی کتاب‌ها، گفت: قدمت برخی کتاب‌هایی که در کتابخانه ملی نگهداری می‌شود قریب به 1114 سال است و این کتابخانه آثار ارزشمندی را در اختیار دارد، همچنین قصد داریم بخش منابع خارجی را نیز تجهیز کنیم که برای تأمین نیازهای این بخش نیاز به ذخائر ارزی داریم.

وی افزود: بخش نسخ خطی کتابخانه ملی، غنی است اما قصد داریم که این بخش را با خریداری نسخ خطی ایرانی که در سایر کشورها نگهداری می‌شود، غنی‌تر کنیم. بخشی از این امر نیز با واسپاری نسخ خطی از سوی مردم به کتابخانه ملی محقق می‌شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان این که در حال حاضر بیش از 400 هزار نسخه خطی در منازل شخصی نگهداری می‌شود، خاطرنشان کرد:قدمت این کتاب‌ها در خانه‌ها شخصی در حدود 50 سال است درصورتی که با توجه به امکانات کتابخانه ملی می توان آن ها راتا 500 سال نگهداری کرد. 

 

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 15:52 ] [ فرزانگان ]
[ ]

اهدای منزل مسکونی بانوی خیر شیروانی به آموزش و پرورش

 

بانوی خیر شیروانی منزل مسکونی خود را به آموزش و پرورش اهدا نمود.
 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان خراسان شمالی، خلیل چاره ساز مدیر آموزش و پرورش شهرستان شیروان گفت: بانوی خیر شیروانی یک باب منزل مسکونی خود واقع در شهرک امام این شهرستان را به آموزش و پرورش اهدا کرد.

وی ارزش این منزل اهدائی را که در شهرک امام قرار دارد و جهت استفاده در امر مدرسه سازی اهدا گردید، 150 میلیون تومان برآورد نمود وافزود: امیدواریم این گونه اعمال نیکوکارانه در منطقه گشترش یابد و مردم منطقه بیش از پیش در امر مدرسه سازی و ساخت فضاهای آموزشی، آموزش و پرورش را یاری نمایند.

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 15:51 ] [ فرزانگان ]
[ ]

همایش روز جهانی معلولان در همدان برگزار شد :

 

همایش استانی گرامی داشت روز جهانی معلولان به مناسبت ۱۲ آذرماه ، در مدرسه استثنایی مدرس همدان برگزار شد.
 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و به نقل از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، بصیری در همایش گرامی داشت 12 آذرماه در مدرسه استثنایی "مدرس" اظهار داشت: معلولیت محدویت نیست و انسان‌های معلولی در جامعه زندگی می‌کنند که با توجه به موفقیت‌های آن‌ها و تلاش برای رسیدن به اهداف خود می‌توانند الگوی خوبی برای انسان‌های سالم باشند.

بصیری با اشاره به تلاش اولیا و مربیان معلولان در مدارس استثنایی افزود : هرچه در این حوزه فعالیت بیشتر باشد، تلاش بیشتری مورد نیاز است، ضمن اینکه در طول سال شاهد تلاش‌های مفید و اثرگذار مربیان در این مراکز هستیم.

وی با بیان اینکه آموزه‌های دینی بسیاری در رابطه با خدمت به معلولان داریم، افزود: کمک و توجه ما می‌تواند چراغ روشنی در رسیدن معلولان به اهداف خود که همان کسب جایگاه اجتماعی و مدارج علمی است، باشد.

 

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 15:49 ] [ فرزانگان ]
[ ]

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اعلام کرد :

 

 

 
معاون وزیر و رییس سازمان آموزش استثنایی کشور تاکید کرد: بهترین شرایط تحصیلی باید برای دانش آموزان استثنایی فراهم شود و دولت در این خصوص تلاش جدی دارد.
 

 

 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مجید قدمی در همایش روز جهانی معلولان و تجلیل از برگزیدگان مسابقات کشوری در استان خوزستان ،در تالار مهتاب اهواز برگزار شد گفت: وضعیت معلولان جامعه نسبت به گذشته تغییرات بسیاری داشته و امروز در جامعه شاهد بروز توانایی های این قشر در تمامی زمینه ها هستیم.

رئیس آموزش و پروش استثنایی کشور بیان کرد: برخی افراد در اولین برخورد با فرد معلول تصور می کنند با فردی ناتوان مواجه شده اند ،در حالی که امروز دانش آموزان استثنایی کشور در تمامی حوزه های اجتماعی ،ورزشی و علمی حضور یافته و توانایی های خود رابه خوبی نشان داده اند.

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص های نظام های آموزشی میزان توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان است گفت: اگر بخواهیم یک نظام آموزشی پویا داشته باشیم باید به تفاوت بین دانش آموزان و عدالت اجتماعی در ارایه خدمات توجه ویژه ای داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: معلولیت مشکل یک فرد نیست بلکه مشکل جامعه است و باید تلاش شود شرایط لازم را برای حضور موفق معلولان در جامعه فراهم شود.

قدمی با اشاره به فراهم کردن فضاهای شهری و عمومی برای معلولان گفت: پیامبر اکرم(ص) توجه ویژه ای به وضعیت معلولان داشتند و در روایات مختلف این مسئله عنوان شده است و اکنون نیز مسوولان باید با نگاهی ویژه به وضعیت معلولان در تمامی نقاط کشور مشکلات این قشر از جامعه را حل کنند.

وی بیان کرد: در دولت تدبیر و امید تلاش خواهیم کرد که اقداماتی مثبتی که در گذشته آغاز شده و بنا به دلایلی در برهه ای از زمان متوقف شده باردیگر از سر گرفته شود .

گفتنی است؛ در پایان این همایش معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور به مربیان و هنرمندان معلولی که در این همایش برنامه های هنری اجرا کردند، هزینه سفر به مشهد مقدس را هدیه کرد.

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 15:46 ] [ فرزانگان ]
[ ]

وزیر آموزش و پرورش : توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی

 

وزیرآموزش وپرورش با بیان این که دانش‌آموزان تا به مسئله ای برخورد نکنند درصدد پیدا کردن پاسخ آن بر نمی آیند گفت: توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی روحیه پرسشگری دردانش آموزان را افزایش می دهد.
 

به گزارش مرکزاطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، پیش از ظهر امروز علی‌اصغر فانی در بازدیداز سازمان اسناد وکتابخانه ملی، با اشاره به سخنان رئیس جمهور دربازگشایی مدارس در مهرماه سال 1392 ،اظهارکرد: توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و تقویت روحیه پرسشگری دانش‌آموزان  از اهداف اساسی آموزش وپرورش است.

 وی آشنایی دانش آموزان با گنجینه عظیم کتابخانه ملی رابسیار ارزشمند خواند وافزود: باید از ذخائر این مجموعه برای استفاده نسل‌های آینده بهره‌برداری کنیم.

عضوکابینه تدبیر وامید تصریح کرد: همچنین با توجه به فراگیر بودن آموزش و پرورش در سطح کشور می‌توانیم طرحی را برای دعوت خانواده‌ها برای واسپاری نسخ خطی به کتابخانه ملی را به اجرا برسانیم.

فانی دارالفنون را نخستین مدرسه ایرانی و افتخاری برای آموزش و پرورش معرفی وخاطرنشان کرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به عنوان نماینده آموزش وپرورش ماموریت داردتانسبت به بازسازی این بنای ارزشمند فرهنگی اقدامات لازم راانجام دهد.

وی ازهمکاری خوب شهرداری تهران برای احیای مدرسه دارالفنون خبرداد وافزود: هماهنگی‌های خوب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم درمرمت دارالفنون موثربوده است.

وزیرآموزش وپرورش ادامه داد:آموزش وپرورش می‌تواند از تجارب و همکاری‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در احیای محل مدرسه دارالفنون استفاده کند و قصد دارد مدرسه دارالفنون را به عنوان مرکز اسناد آموزش و پرورش بازسازی کند.

شایان ذکراست؛ به پیشنهاد رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی مقرر شد نماینده‌ای از سوی این سازمان و وزارت آموزش پرورش ابعاد همکاری این سازمان و وزارتخانه را بررسی کنند و حجت الاسلام دکتر محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش و دکتر خسروی معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای این امر انتخاب شدند.

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 15:45 ] [ فرزانگان ]
[ ]